Offisielt ble 1.311 eksemplarer av Ferrari F40 bygget pรฅ fabrikken i Maranello. Alle med V8-motor. Siden har det imidlertid blitt gjort unntak for bilen her.
Pรฅ fabrikken i Maranello bygde Ferrari trolig denne F40 i tidenes morgen. Men italienerne har ingenting med den senere gjenoppbyggingen รฅ gjรธre.
I stedet for 2,9-liters V8-motor med doble turboer, har en 5,5-liters V12-motor fra en 550 Maranello funnet veien inn i den sentermotoriserte sportsbilen.
Nรฅr akkurat denne F40 ikke ser ut som de fleste F40, er det fordi karosseriet faktisk er fra spesialmodellen F40 LM, som det kun ble bygget 19 eksemplarer av.
Denne spesielle F40 LM ble imidlertid brukt til en kollisjonstest og egentlig bare… vel, skrotet etter testen. Men av ukjente grunner overlevde bilen og ble gjenoppbygd av racingkor med en 550 Maranello-motor "pรฅ lager".
LES OGSร : Svenskene hevder รฅ ha overvunnet elbilens stรธrste utfordring
Racerfรธreren Mauro Baldi testet bilen i 2003, og for 21 รฅr siden var han ikke i tvil om bilens kvaliteter og hva ombyggingen hadde gjort for den allerede legendariske bilen.
โ Den er enda bedre enn den vanlige F40 LM, sa han etter รฅ ha tatt bilen en tur pรฅ racerbanen Vallelunga, som ligger 20 minutter nord for Roma.
I dag er den ombygde F40 offisielt trukket tilbake fra livet som racerbil. Selv om en ny eier stรฅr fritt til รฅ slippe bilen lรธs pรฅ litt asfalt igjen.
Det er bare det om prisen. Sammenlignet med de andre F40-ene som har blitt beholdt original, er bilen her faktisk billig. Iconic Auctions , som har bilen til salgs, forventer at bilen vil innbringe et sted mellom ยฃ500.000 og ยฃ600.000.
Det er 5,3 millioner kroner hvis prisene gรฅr hรธyt under auksjonen. Til sammenligning handler bilene som fortsatt holdes originale fra fabrikken, gjerne for priser pรฅ opptil 3,2 millioner pund. Det vil si 28,3 millioner danske kroner.