Super Trofeo Jota er den siste Lamborghinien noensinne med V10-motor. I hvert fall når man snakker om gatebiler.
Super Trofeo Jota er ikke bare den siste Lamborghini Huracan-modellen noensinne. Det er den siste gatebilen med V10-motor fra fabrikken i Sant'Agata.
Det sier bilmerket i en pressemelding .
Erstatteren skal tilsynelatende ha en V8-motor fra Audi, den samme som Lamborghini allerede bruker i Urus SUV.
Men tilbake til Super Trofeo Jota, for vi fortsetter med tallene. Bilen skal kun bygges i 10 eksemplarer, som alle vil være blant de aller siste Huracan-modellene som noensinne har forlatt Lamborghinis fabrikk.
LES OGSÅ: Flere bilforhandlere havner på en skammelig dansk liste
På den annen side leverer de 10 sylindrene hele 640 hestekrefter og 850 Nm uten noe turbotrykk. Det hele går, som det alltid har gjort i Huracan, gjennom en syv-trinns dobbelclutch girkasse.
Det er imidlertid ikke alle Huracan-modeller som trekker på bakhjulene, men det gjør STJ. Merket selv sier at bilen er 1 sekund raskere enn den allerede brutale STO – som for øvrig står for Super Trofeo Omologata – rundt Nardo-ringen, som Fiat grunnla i 1975.
Det står ikke noe om prisen. Men det er i og for seg også uviktig. For det har allerede gått ett år siden Lamborghini annonserte at alle de resterende V10-modellene var helt utsolgt.
Faktisk går det så bra at Lamborghini kan melde at alt er utsolgt på flere punkter. Ordrebøkene er rett og slett så fulle at de ikke tar nye bestillinger på veldig lenge. Les mer om det her .
PS : I løpet av de tre første månedene av 2024 har kun én ny Lamborghini fått danske nummerskilt.
I fjor fikk hele 13 nye Lamborghini danske nummerskilt. Men det må sammenlignes med en totalproduksjon som bare så vidt kryper over 10.000 biler i året.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!