Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene.

Toyota tilbakekaller over en million biler på grunn av bremseproblemer. Dette gjelder en programvarefeil i Toyota Corolla-modeller bygget i 2022, 2023 og 2024.

På verdensbasis er 1 004 950 biler berørt, hvorav 21 830 i Tyskland. Det er ikke kjent om også danske eiere er berørt av tilbakekallingen.

I 2024 ble 69 Toyota Corolla Cross og 29 vanlige Corolla registrert i Danmark. Dette gjør modellen til den fjerde mest solgte bilen fra Toyota i Danmark.

Ifølge den tyske transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) kan programvarefeilen føre til at bremsetrykket synker ved bremsing i svinger. Dette kan resultere i hard bremsepedal og lengre bremselengde, noe som øker risikoen for ulykker.

Det er ingen rapporter om personskader eller skader på kjøretøy som følge av programvarefeilen.

KBA anbefaler at eiere av de berørte bilene kontakter Toyota direkte eller en autorisert reparatør for å få programvaren oppdatert.

Toyota har foreløpig ikke opplyst hvordan de vil håndtere tilbakekallingen i Danmark. Det forventes imidlertid at de følger KBAs anbefalinger og oppfordrer eiere av de berørte bilene til å kontakte et autorisert verksted.

Tilbakekallingen av over en million Toyota-kjøretøyer understreker viktigheten av kontinuerlige kontroller og oppdateringer av kjøretøyprogramvaren. Andre bilmerker og importører har imidlertid minst like betydelige feil på bilene sine.

For eksempel står hjulene på en rekke Stellantis-utviklede Peugeot- og Opel-modeller i fare for å falle av. Dette har allerede skjedd flere ganger i Danmark. Les mer om det her .

Tilbakekalling av biler er ikke uvanlig. Ikke engang i Danmark. Men omfanget av Toyotas tilbakekalling er betydelig. I 2023 opplevde Honda noe lignende med 2,6 millioner drivstoffpumper.

Faktisk var problemet så omfattende at japanerne fryktet å gå tom for reservedeler i forbindelse med tilbakekallingene.

Noen bilmerker velger også å kjøpe helt tilbake problematiske biler. I fjor tilbød for eksempel Jaguar i USA mer enn 3000 I-Pace-eiere å kjøpe tilbake bilene deres.

Her hjemme avviser imidlertid den danske importøren at bilene er berørt av de samme feilene.

Det er imidlertid indikasjoner på at den er her. I hvert fall i Skandinavia. En nordmann har nettopp fått vite at det vil koste ham over 135.000 kroner å reparere en bil med bare 35.000 kilometer på klokka.

Batteripakken er død, sier forhandleren.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Tesla tilbakekaller nye Model Y: Programvareretting utelukket

En produksjonsfeil fra Malaysia påvirker nå 172 Tesla Model...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...