Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene.
Toyota tilbakekaller over en million biler på grunn av bremseproblemer. Dette gjelder en programvarefeil i Toyota Corolla-modeller bygget i 2022, 2023 og 2024.
På verdensbasis er 1 004 950 biler berørt, hvorav 21 830 i Tyskland. Det er ikke kjent om også danske eiere er berørt av tilbakekallingen.
I 2024 ble 69 Toyota Corolla Cross og 29 vanlige Corolla registrert i Danmark. Dette gjør modellen til den fjerde mest solgte bilen fra Toyota i Danmark.
Ifølge den tyske transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) kan programvarefeilen føre til at bremsetrykket synker ved bremsing i svinger. Dette kan resultere i hard bremsepedal og lengre bremselengde, noe som øker risikoen for ulykker.
Det er ingen rapporter om personskader eller skader på kjøretøy som følge av programvarefeilen.
KBA anbefaler at eiere av de berørte bilene kontakter Toyota direkte eller en autorisert reparatør for å få programvaren oppdatert.
Toyota har foreløpig ikke opplyst hvordan de vil håndtere tilbakekallingen i Danmark. Det forventes imidlertid at de følger KBAs anbefalinger og oppfordrer eiere av de berørte bilene til å kontakte et autorisert verksted.
Tilbakekallingen av over en million Toyota-kjøretøyer understreker viktigheten av kontinuerlige kontroller og oppdateringer av kjøretøyprogramvaren. Andre bilmerker og importører har imidlertid minst like betydelige feil på bilene sine.
For eksempel står hjulene på en rekke Stellantis-utviklede Peugeot- og Opel-modeller i fare for å falle av. Dette har allerede skjedd flere ganger i Danmark. Les mer om det her .
Tilbakekalling av biler er ikke uvanlig. Ikke engang i Danmark. Men omfanget av Toyotas tilbakekalling er betydelig. I 2023 opplevde Honda noe lignende med 2,6 millioner drivstoffpumper.
Faktisk var problemet så omfattende at japanerne fryktet å gå tom for reservedeler i forbindelse med tilbakekallingene.
Noen bilmerker velger også å kjøpe helt tilbake problematiske biler. I fjor tilbød for eksempel Jaguar i USA mer enn 3000 I-Pace-eiere å kjøpe tilbake bilene deres.
Her hjemme avviser imidlertid den danske importøren at bilene er berørt av de samme feilene.
Det er imidlertid indikasjoner på at den er her. I hvert fall i Skandinavia. En nordmann har nettopp fått vite at det vil koste ham over 135.000 kroner å reparere en bil med bare 35.000 kilometer på klokka.
Batteripakken er død, sier forhandleren.