Da Lotus tryllet frem den fredelige Opel Omega i 1990 skjedde det ting, faktisk var den nesten forbudt! Vi tar den villeste Opel av dem alle en tur.
Jeg ser hvordan den svarte Omegaen trekkes gjennom hallen pรฅ det som best kan beskrives som en jekkevogn for biler, skriver Bil Magasinet . To runde gripearmer har tatt tak i bilens forhjul, og de leder nรฅ den imponerende Opelen nesten lydlรธst gjennom rommet ved Opels enorme Classic-avdeling i Rรผsselsheim. Porten i enden av hallen รฅpnes, og sammen med Omegaen gรฅr jeg ut i sollyset, noe som avslรธrer at bilen ikke er svart i det hele tatt. Den er kragegrรธnn – ogsรฅ kjent som "Imperial Green". En farge som kun ble brukt pรฅ 907 eksemplarer av den sjeldne Lotus Omega, og det er akkurat en slik jeg ser pรฅ. Vรฆr oppmerksom pรฅ den tette koblingen Bilens faste mekaniker lรธfter bilen av pallelรธfteren, snur litt, hvoretter motoren starter. Lyden fra de to firkantede eksosrรธrene er lav og dyp. โ Det eneste du mรฅ huske pรฅ er at clutchen er noe strammere enn pรฅ en Omega 3000, sier han med et avslappet smil. Jeg รฅpner dรธren og blir mรธtt av en sporty forretningshytte med rynket skinn, tykke matter og firkantet design. Alt stรฅr som i et urรธrt mausoleum fra en svunnen tid. Testbilen er en del av Opel-fabrikkens egen bilsamling, noe som ogsรฅ forklarer den ekstremt lave kjรธrelengden pรฅ kun 6500 km. Bare husk at denne bilen er 28 รฅr gammel. De rynkete skinnsetene er derfor ikke slitt. Det var akkurat slik luksusskinnseter ble laget pรฅ 90-tallet. Klikk 'NESTE SIDE' for รฅ lese videre