Volkswagen angrer – alle elbiler må redesignes

Volkswagens tekniske sjef Kai Grünitz sier nå at alle merkets elbiler må redesignes fordi sjåførene må 'elske VW' igjen.

Volkswagen har bestemt seg for å redesigne alle sine elbiler. Den nye designen og forbedrede ytelsen må 'tune' elbilene inn på en bane som bedre reflekterer Volkswagens visjon, sier ledelsen.

– Denne stilen burde være mer relatert til hva Volkswagen står for, sier Kai Grünitz, Volkswagens tekniske sjef, til Autocar .

Første steg i denne restruktureringen vil være lanseringen av ID.2 All, som vil finne sted neste år. Denne modellen representerer begynnelsen på en ny estetikk for Volkswagen elbiler, sterkt inspirert av tidligere Golf-modeller.

Volkswagens designsjef, Andreas Mindt, har sett tilbake på merkets historie for å finne stilelementene som nå dukker opp igjen i de kommende elbilene.

I løpet av 2026 vil også de oppdaterte ID-modellene bli introdusert. De nye modellene vil inneholde forbedringer som stammer fra utviklingen av bilprodusentens MEB-arkitektur. Ifølge Kai Grünitz betyr dette blant annet lavere batterikostnader og forbedret ytelse.

LES OGSÅ: Tesla har igjen flest feil for periodisk syn

– Kundene vil se at det har skjedd en endring og en mye større endring enn forventet, sier Grünitz.

En sentral del av Volkswagens langsiktige strategi er utviklingen av SSP-plattformen (Scalable Systems Platform). Teknologien bak er ment som et svar på konkurranse fra kinesiske produsenter og skal introduseres rundt 2028.

For å promotere SSP-prosjektet har Volkswagen inngått et samarbeid med Rivian, som innebærer en investering på ni milliarder kroner i et felles selskap. Ifølge Grünitz vil samarbeidet kombinere Rivians teknologi med Volkswagens ekspertise innen bilproduksjon.

– Teknologien deres er nærmere det vi ser i Kina. Det kombinerer vi med vår kunnskap om å bygge biler til høy standard. Så jeg synes det er et godt samarbeid, sier han.

Med denne planen håper Volkswagen å gjenvinne sin posisjon blant bilprodusentene og å kunne tilby elbiler som er mer konkurransedyktige og relevante i fremtiden som bilindustrien umiddelbart står overfor.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...