Volkswagen hadde faktisk bestemt seg for å la den lille bensindrevne Poloen ligge i graven. Men nå har bilmerket ombestemt seg.
Volkswagen ville fase ut den klassiske Polo-modellen i Europa så sent som i september. Opprinnelig var planen å erstatte Poloen med den kommende elektriske ID.2.
Men det tyske bilmerket har nå endret kurs. Bakgrunnen for denne beslutningen er blant annet ønsket om å unngå en gjentakelse av situasjonen Ford er i etter å ha fjernet flere av deres klassiske modeller fra markedet. Blå. Fiesta.
Produksjonen av Polo ble stoppet i september ved Volkswagens fabrikk i Pamplona, Spania. Det gikk helt etter planen og som en del av Volkswagens strategi om å forberede seg på en fremtid med strengere EU-utslippskrav.
Men nå bekrefter Volkswagens utviklingssjef, Kai Grünitz, at en oppdatert versjon av Polo er på vei. Kunngjøringen kom i forbindelse med Los Angeles Auto Show.
Det skriver Autocar .
LES OGSÅ: Verdens dyreste Saab er ute for salg i Sverige
Og dette tyder på at modellen vil spille en viktig rolle i merkets overgangsperiode mot en mer elektrifisert bilpark.
Den nåværende generasjonen av Volkswagen Polo ble introdusert i 2017 og fikk en mindre ansiktsløftning i 2021.
Den kommende versjonen, som forventes å bli lansert neste år, vil imidlertid sannsynligvis inneholde teknologiske forbedringer for å møte de nye utslippskravene.
Det er ventet at Polo vil være tilgjengelig som mild hybrid med bensinmotorer som 1,0 TSI og 1,5 TSI bensinmotorer, slik at modellen kan møte EUs nye grenseverdi på 93,6 gram CO2 per liter. kilometer.
At Volkswagen gjenopptar arbeidet med Poloen står i sterk kontrast til Fords beslutning om å fase ut modeller som Fiesta og Focus uten å ha tilstrekkelig attraktive elbiler klare som erstattere.
Fords valg har resultert i betydelige utfordringer for Ford i Europa, hvor kundene ikke har tatt godt imot de nyere elektriske modellene som Capri og Explorer. Faktisk er Ford tvunget til å strupe produksjonen fordi de ikke finner nok kunder.
Hvorvidt den oppdaterte Polo også vil bli lansert i markeder som Danmark, hvor dagens modell ennå ikke er fjernet, er ukjent.
Det vil sannsynligvis avhenge av hvordan den ansiktsløftede versjonen klarer seg på andre europeiske markeder. Så langt er det klart at Volkswagen fortsetter å se en idé i å satse på den kompakte bensindrevne modellen i 40 år.