Volkswagen avviser: Bilmerket er ikke til salgs – ennå

Volkswagen-konsernet står overfor alvorlige økonomiske problemer. Men administrerende direktør avviser likevel at Lamborghini er til salgs.

Volkswagen-konsernet står overfor store avgjørelser. Spesielt økonomisk. Det spekuleres nå kraftig om salg av ett eller flere bilmerker.

Audi, Lamborghini og Porsche nevnes som mulige salgsmål for bilgiganten. Konsernets konsernsjef, Oliver Blume, bekrefter at den fremtidige eierstrukturen vurderes.

Dette skjer i en tid med stort økonomisk press. Amerikanske handelstoller legger press på Volkswagen. Samtidig opplever konsernet fallende salgstall i det viktige kinesiske markedet.

Paradoksalt nok har Volkswagen doblet salget av elbiler i Europa. Men den suksessen er ikke nok til å oppveie de andre utfordringene.

Derfor ser ledelsen nå på hvordan man kan frigjøre mer penger. Et salg av noen merker vil kunne gjøre konsernet mer håndterbart.

— Vi undersøker hva vi ønsker å eie i fremtiden og om noe må selges. Han understreker imidlertid at det ikke er tatt noen avgjørelser ennå, sier Blume til Manager Magazine.

Blume har imidlertid en veldig klar posisjon spesifikt angående Lamborghini. Merket fra Italia er definitivt ikke til salgs. I hvert fall ikke slik det ser ut nå.

– Vi planlegger heller ikke å selge aksjer i Lamborghini. Vi er ikke i ferd med å selge.

Han legger imidlertid til en viktig detalj.

– Men vi undersøker hvordan fremtiden skal se ut og om noe skal selges eller om vi bare skal eie aksjer. Hvis det oppstår bedre eiere, må vi vurdere det.

Hvilke VW-merker kan selges?

Porsches IT-konsulentselskap MHP er også nevnt som et mulig salgsobjekt. Oliver Blume vil imidlertid ikke kommentere konkrete selskaper i konsernet. Han nekter å være spesifikk i det hele tatt.

Blume indikerer at et salg kan vurderes dersom situasjonen er riktig for Volkswagen. Selv er han i en særstilling. Han er administrerende direktør for både Volkswagen Group og Porsche.

Rollen som Porsche-sjef er imidlertid offisielt bare midlertidig. Den kan utløpe mot slutten av året. Dette gir ham et dobbeltperspektiv på situasjonen.

Samtidig med å vurdere eiendelssalg, står Volkswagen overfor enorme kutt. Gruppen planlegger å kutte opptil 35 000 arbeidsplasser bare i Tyskland.

Det er et historisk inngrep for den tyske bilindustrien. Industri har vært en økonomisk livline for Tyskland siden andre verdenskrig. Nyheten om de mange permitteringene vekker derfor stor bekymring i landet.

Fremtiden til VW-konsernet og arbeidsplasser

Oliver Blume prøver å roe situasjonen. Han sier: "Jeg vil at Volkswagen og de andre merkene i gruppen skal forbli svært teknologisk konkurransedyktige i fremtiden." Målet er å sikre langsiktig overlevelse for gruppen.

Han understreker at permitteringene skal gjennomføres så skånsomt som mulig. Volkswagen har lovet ansatte, fagforeninger og politikere å vise størst mulig «samfunnsansvar».

Men Blume legger ikke skjul på at kuttene er nødvendige. Han påpeker at det er et problem som burde vært tatt tak i for lenge siden. VW-sjefer har advart i flere tiår om for mange ansatte.

Allerede for 30 år siden påpekte Ferdinand Piëch, konsernets tidligere sjef, at Volkswagen hadde 30.000 overtallige ansatte.

Blumes forgjenger, Herbert Diess, nevnte også problemet.

– Vi innså også nødvendigheten og har nå tatt konkrete grep, forklarer Oliver Blume.

Fremtiden til Volkswagen-konsernet er usikker. Betraktningene rundt salg av store merker som Audi og Porsche samt de massive jobbkuttene viser alvoret. De kommende månedene vil vise hvilken vei Tysklands bilgigant velger.

På Boosted.dk kan du lese mye mer om både Volkswagen og merkene som nå er i spill. Vi har tidligere skrevet om Porsches gigantiske feiltrinn på elbiler. Noe som nå gjør så vondt at ledelsen kaster penger på forbrenningsmotorer. Les mer om det her.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...