Volkswagen-konsernet står overfor alvorlige økonomiske problemer. Men administrerende direktør avviser likevel at Lamborghini er til salgs.
Volkswagen-konsernet står overfor store avgjørelser. Spesielt økonomisk. Det spekuleres nå kraftig om salg av ett eller flere bilmerker.
Audi, Lamborghini og Porsche nevnes som mulige salgsmål for bilgiganten. Konsernets konsernsjef, Oliver Blume, bekrefter at den fremtidige eierstrukturen vurderes.
Dette skjer i en tid med stort økonomisk press. Amerikanske handelstoller legger press på Volkswagen. Samtidig opplever konsernet fallende salgstall i det viktige kinesiske markedet.
Paradoksalt nok har Volkswagen doblet salget av elbiler i Europa. Men den suksessen er ikke nok til å oppveie de andre utfordringene.
Derfor ser ledelsen nå på hvordan man kan frigjøre mer penger. Et salg av noen merker vil kunne gjøre konsernet mer håndterbart.
— Vi undersøker hva vi ønsker å eie i fremtiden og om noe må selges. Han understreker imidlertid at det ikke er tatt noen avgjørelser ennå, sier Blume til Manager Magazine.
Blume har imidlertid en veldig klar posisjon spesifikt angående Lamborghini. Merket fra Italia er definitivt ikke til salgs. I hvert fall ikke slik det ser ut nå.
– Vi planlegger heller ikke å selge aksjer i Lamborghini. Vi er ikke i ferd med å selge.
Han legger imidlertid til en viktig detalj.
– Men vi undersøker hvordan fremtiden skal se ut og om noe skal selges eller om vi bare skal eie aksjer. Hvis det oppstår bedre eiere, må vi vurdere det.
Hvilke VW-merker kan selges?
Porsches IT-konsulentselskap MHP er også nevnt som et mulig salgsobjekt. Oliver Blume vil imidlertid ikke kommentere konkrete selskaper i konsernet. Han nekter å være spesifikk i det hele tatt.
Blume indikerer at et salg kan vurderes dersom situasjonen er riktig for Volkswagen. Selv er han i en særstilling. Han er administrerende direktør for både Volkswagen Group og Porsche.
Rollen som Porsche-sjef er imidlertid offisielt bare midlertidig. Den kan utløpe mot slutten av året. Dette gir ham et dobbeltperspektiv på situasjonen.
Samtidig med å vurdere eiendelssalg, står Volkswagen overfor enorme kutt. Gruppen planlegger å kutte opptil 35 000 arbeidsplasser bare i Tyskland.
Det er et historisk inngrep for den tyske bilindustrien. Industri har vært en økonomisk livline for Tyskland siden andre verdenskrig. Nyheten om de mange permitteringene vekker derfor stor bekymring i landet.
Fremtiden til VW-konsernet og arbeidsplasser
Oliver Blume prøver å roe situasjonen. Han sier: "Jeg vil at Volkswagen og de andre merkene i gruppen skal forbli svært teknologisk konkurransedyktige i fremtiden." Målet er å sikre langsiktig overlevelse for gruppen.
Han understreker at permitteringene skal gjennomføres så skånsomt som mulig. Volkswagen har lovet ansatte, fagforeninger og politikere å vise størst mulig «samfunnsansvar».
Men Blume legger ikke skjul på at kuttene er nødvendige. Han påpeker at det er et problem som burde vært tatt tak i for lenge siden. VW-sjefer har advart i flere tiår om for mange ansatte.
Allerede for 30 år siden påpekte Ferdinand Piëch, konsernets tidligere sjef, at Volkswagen hadde 30.000 overtallige ansatte.
Blumes forgjenger, Herbert Diess, nevnte også problemet.
– Vi innså også nødvendigheten og har nå tatt konkrete grep, forklarer Oliver Blume.
Fremtiden til Volkswagen-konsernet er usikker. Betraktningene rundt salg av store merker som Audi og Porsche samt de massive jobbkuttene viser alvoret. De kommende månedene vil vise hvilken vei Tysklands bilgigant velger.
På Boosted.dk kan du lese mye mer om både Volkswagen og merkene som nå er i spill. Vi har tidligere skrevet om Porsches gigantiske feiltrinn på elbiler. Noe som nå gjør så vondt at ledelsen kaster penger på forbrenningsmotorer. Les mer om det her.