I 1990 sendte Volkswagen en sรฅkalt Fire and Ice-utgave av Golf Mk. II pรฅ gaten i Tyskland. Bilen hadde en spesiell lilla lakk. Nรฅ gjรธr navnet comeback.. pรฅ en elbil.
Det har gรฅtt 34 รฅr siden Volkswagen sendte Golf Mk. II Fire and Ice pรฅ gatene i Tyskland. Noen av bilene kom senere til Danmark.
Men nรฅ er den her igjen. Modellbetegnelsen altsรฅ. Denne gangen er det ID.3-elbilen som har 'gรฅtt forbi'. Nรฆrmere bestemt er det nye navnet ID.3 GTX Fire+Ice.
Bare svรฆrt dedikerte golffans husker kanskje Fire and Ice-originalen. Men Volkswagen sier at modellen ble en uventet suksess, som senere fikk kultstatus i bilverdenen.
34 รฅr senere har elbilen i likhet med Golfen et lilla ytre. Volkswagen kaller fargen Electric Violet. Selv om fargen, avhengig av lyset, faktisk kan oppfattes som bรฅde svart, mรธrkeblรฅ og lilla.
LES OGSร : Elbilen til John har kun firehjulsdrift over 30 prosent strรธm
Dessverre gjรธr ikke Volkswagen det samme med interiรธret. I stedet bestรฅr kabinen av svarte stoffseter med en liten glidelรฅs i midten. Hvis setetrekket er med glidelรฅs, er det et lite Fire+Ice-emblem inspirert av originalen.
Fordi modellen er basert pรฅ ID.3 GTX Performance, betyr dette en enkelt elektrisk motor med totalt 326 hestekrefter og 545 newtonmeter. Noe som fรฅr bilen til รฅ akselerere fra 0 til 100 km/t pรฅ 5,7 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 200 km/t.
Til sammenligning er den originale Golf Mk. II Fire and Ice opp til 160 hestekrefter i G60 GTI-utgaven. Ifรธlge Volkswagen hadde den kun planlagt รฅ produsere 10.000 Fire and Ice-modeller pรฅ 1990-tallet. Dette resulterte i 16.700 biler.
Ikke fullt sรฅ mange trenger รฅ bygges av den nye ID.3 GTX Fire+Ice. Ikke i det hele tatt faktisk. Kun den ene bilen som Volkswagen nettopp har presentert i den sveitsiske byen Locarno skal bygges.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!