I 1990 sendte Volkswagen en såkalt Fire and Ice-utgave av Golf Mk. II på gaten i Tyskland. Bilen hadde en spesiell lilla lakk. Nå gjør navnet comeback.. på en elbil.
Det har gått 34 år siden Volkswagen sendte Golf Mk. II Fire and Ice på gatene i Tyskland. Noen av bilene kom senere til Danmark.
Men nå er den her igjen. Modellbetegnelsen altså. Denne gangen er det ID.3-elbilen som har 'gått forbi'. Nærmere bestemt er det nye navnet ID.3 GTX Fire+Ice.
Bare svært dedikerte golffans husker kanskje Fire and Ice-originalen. Men Volkswagen sier at modellen ble en uventet suksess, som senere fikk kultstatus i bilverdenen.
34 år senere har elbilen i likhet med Golfen et lilla ytre. Volkswagen kaller fargen Electric Violet. Selv om fargen, avhengig av lyset, faktisk kan oppfattes som både svart, mørkeblå og lilla.
LES OGSÅ: Elbilen til John har kun firehjulsdrift over 30 prosent strøm
Dessverre gjør ikke Volkswagen det samme med interiøret. I stedet består kabinen av svarte stoffseter med en liten glidelås i midten. Hvis setetrekket er med glidelås, er det et lite Fire+Ice-emblem inspirert av originalen.
Fordi modellen er basert på ID.3 GTX Performance, betyr dette en enkelt elektrisk motor med totalt 326 hestekrefter og 545 newtonmeter. Noe som får bilen til å akselerere fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 200 km/t.
Til sammenligning er den originale Golf Mk. II Fire and Ice opp til 160 hestekrefter i G60 GTI-utgaven. Ifølge Volkswagen hadde den kun planlagt å produsere 10.000 Fire and Ice-modeller på 1990-tallet. Dette resulterte i 16.700 biler.
Ikke fullt så mange trenger å bygges av den nye ID.3 GTX Fire+Ice. Ikke i det hele tatt faktisk. Kun den ene bilen som Volkswagen nettopp har presentert i den sveitsiske byen Locarno skal bygges.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!