Helelektriske Volkswagen ID.7, som har samme størrelse som Passat, skulle egentlig vært ute i Nord-Amerika. Men nå angrer bilmerket.
Både her hjemme og i Kina har bilistene siden høsten 2023 fått tak i en ny Volkswagen ID.7. Men slik er det ikke i Nord-Amerika.
Og nå utsetter Volkswagen lanseringen av modellen fullstendig. Offisielt på grunn av 'markedsdynamikk'. Med andre ord et skuffende salg.
Ved den generelle lanseringen av ID.7 i fjor vår sa Volkswagen at de var fast bestemt på å bringe bilen til USA innen 2024. Nå er ikke den beslutningen lenger så fast. Faktisk ikke i det hele tatt.
Dette skriver Volkswagen i en pressemelding .
LES OGSÅ: Nye tall: Elbiler ruster like mye som fossilbiler
Foruten et marked som ikke lenger kjøper elbiler i et rasende tempo, kan en annen snublestein for ID.7 være det faktum at bilen ikke kan få noen skatterabatt i USA.
Bilene som Volkswagen skal selge i USA er faktisk bygget på Emden-fabrikken i Tyskland. Og avgifts-/avgiftsrabatter på elbiler er kun tilgjengelig hvis/når den enkelte bil er bygget i USA.
På våre egne breddegrader ligger også tingenes tilstand bak Volkswagen. Alt i alt hadde ikke merket forventet at bilistene nå vil ha hybridbiler i mye større mengde. Men det må merkevaren erkjenne. Les mer om det her.
Tilbake i USA er ID.4 den eneste elbilen i Volkswagen-importørens modellutvalg. Det samme gjelder Canada. Men selv om ID.7 nå er et ubesvart spørsmål, står Volkswagen fast på at den vil ta med seg ID.Buzz-minibussen til Nord-Amerika. Og det i løpet av 4. kvartal.
Her hjemme går det heller ikke superbra med ID.7. I løpet av årets tre første måneder klarte Volkswagen kun å selge 171 eksemplarer av bilen. Til sammenligning har Tesla klart å selge nesten 1400 versjoner av rivalen Model 3.