Det er første januar 2025. Dette betyr mange ting. Blå. at Volkswagen Polo, som faktisk ble sendt i graven, fyller 50 år.
Polo kan feire 50 år på markedet i 2025. Siden introduksjonen i 1975 har Volkswagen Polo vært en populær bil, spesielt i Kina. Gjennom seks generasjoner har Polo etablert seg som en av de mest suksessrike modellene i sin klasse, med mer enn 20 millioner solgte enheter.
Volkswagen hadde flere nye modeller på vei på 1970-tallet, da den ikoniske Bubble måtte fases ut. Passat kom i 1973, Golf i 1974, og Polo fulgte etter i 1975. Polo var en kompakt og raffinert bil, plassert under Golf, og den bidro til Volkswagens overgang til forhjulsdrift.
Polo har alltid stått for å tilby moderne teknologi til en overkommelig pris. Den har møtt ulike behov gjennom årene, fra første bil til familiebil.
Dette skriver den danske VW-importøren i en pressemelding .
Den første Poloen, presentert i mars 1975, var basert på Audi 50. Den var enkel i designet og fokusert på funksjonalitet. Med en lengde på 350 cm og en vekt på 685 kg var Polo en lett og effektiv bil.
Polo har gjennomgått en kontinuerlig utvikling. Andre generasjon, Polo II, kom i 1981 med forbedringer i komfort og motorer. Den ble kåret til Årets bil i Danmark i 1982.
Tredje generasjon, Polo III, kom i 1994 og var blant de første i sin klasse med kollisjonsputer. I 1998 kom den første Polo GTI med en 120 hk motor.
Fjerde generasjon, introdusert i 2002, var større og hadde et høyere nivå av komfort og sikkerhet.
Femte generasjon kom i 2009 og introduserte nye teknologier som DSG-girkasse og automatisk sylinderdeaktivering.
Sjette generasjon, fra 2017, var basert på MQB-plattformen og satte nye standarder for tilkobling og sikkerhet. I 2021 ble Polo oppgradert med digital teknologi og assistentsystemer.
Selv om Polo fortsetter, vil den i 2026 få et elektrisk motstykke, ID.2. ID.2 blir den minste modellen i Volkswagens ID-familie og forventes å ha en rekkevidde på opptil 450 km. Det kommer også en GTI-versjon med over 200 hk.
Redaktørens merknad : Det var egentlig meningen at Poloen skulle begraves i graven. Men Volkswagen har tilsynelatende angret på den avgjørelsen . Les mer om bakgrunnen her .