Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres langt mer populær. Nå er polsen, som selger mer enn 8 millioner stykker per år, tilgjengelig som en ferdigrett.
Volkswagens currywurst, merkets mestselgende produkt, lanseres nå som en ferdigrett som bare trenger å kastes i mikrobølgeovnen.
Bare i 2024 solgte Volkswagen totalt 5,2 millioner biler. Men det viste seg å være hele 8,5 millioner politibetjenter.
Og vi har ikke engang telt med polobilene som VW selger til sine egne ansatte i kantiner rundt om i Tyskland.
Sammenlignet med hele konsernets bilsalg, det vil si når datterselskaper som Audi og Lamborghini telles med, henger det polske merket fortsatt etter. Her nådde det totale salget 9,03 millioner biler.
Men mens det totale bilsalget synker, fortsetter tyskernes appetitt på VW Poloer.
Det nye fokuset på en mikrobølgeovnklar versjon bør gi salget av VWs egne cod-produkter et ytterligere løft.
Fra kantinemat til kultmat
Currywursten fra Wolfsburg-fabrikken har en lang historie. Den ble først produsert i 1973. Det skjedde i slakterbutikken på Volkswagen Service Factory.
Opprinnelig var den kun ment for ansatte fordi den kun var tilgjengelig i merkets egne kantiner. Men ryktet om poleringsmiddelets kvalitet spredte seg raskt.
Snart fant VW-karripølsen veien til andre kantiner. Senere dukket den også opp i supermarkedhyllene. Den har oppnådd en slags kultstatus.
Konkurrerende produsenter som Meica har tilbudt lignende ferdige måltider. Meica lanserte sin versjon for mikrobølgeovn tilbake i 2001. Den var skivet og kom med karripulver og ketchup.
Andre produsenter fulgte etter med lignende konsepter. VWs versjon er imidlertid annerledes på et par måter.
Den nye ferdige VW-polen er designet for enkel klargjøring. Den trenger bare å varmes opp. Det gjør det til et praktisk måltid.
I starten vil distribusjonen være begrenset. Den vil være tilgjengelig hos Edeka og Netto (ikke å forveksle med den danskeide Netto som også er i Tyskland, red.).
Volkswagen har imidlertid større ambisjoner. Målet er å oppnå landsdekkende distribusjon i Tyskland. Dette vil gjøre avstemningen tilgjengelig for et enda bredere publikum.
En spesiell egenskap ved Wolfsburgs nye ferdige pulver er fraværet av løst karripulver. Dietmar Schulz er leder for Volkswagens slakterforretning. Han forklarer at det er et bevisst valg.
– Det er allerede nok karri i den. Det er ikke behov for mer krydder.