4. mars, 2025

Volvo er rasende – vil forby forbrenningsmotoren nå

Volvos administrerende direktør mener ikke at EU har råd til annet enn å forby forbrenningsmotoren. Elektrifiseringen må ikke svikte, sier han.

Volvos administrerende direktør, Jim Rowan, er direkte imot en utsettelse av forbudet mot forbrenningsmotoren.

Han mener at EU ikke har noe annet økonomisk alternativ enn å forby både bensin- og dieselbiler.

Ifølge Rowan må hele den europeiske industrien fokusere på fremtiden og ikke beholde fortidens teknologier.

EU-kommisjonen planlegger fortsatt å innføre et totalforbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor innen 2035.

I år har imidlertid flere store bilprodusenter opplevd økonomiske utfordringer knyttet til de strengere utslippskravene. Konsekvensen har vært trusler om søksmål i en skala som nærmer seg tusenvis av milliarder.

Andre bilmerker ønsker de nye reglene velkommen

Som svar på press fra bilmerker om mer tid, har presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, gjort det klart på en pressekonferanse i Brussel at reglene utsettes.

I fremtiden vil bedriftene ha mulighet til å oppfylle utslippsmålene over en periode på tre år i stedet for dagens år-til-år-krav.

Selv om målene i seg selv forblir uendret, gir det ifølge regjeringen i Brussel bransjen en sårt tiltrengt pause.

I uken som kommer ventes EU å publisere ytterligere regelverk som en allerede presset bilindustri må forholde seg til.

Flere ledende skikkelser i bilindustrien har allerede sagt at EU i det minste må lempe på kravet om å forby bensin- og dieselbiler etter 2035.

EU har ikke råd til å tillate annet enn elbiler, sier Volvo-sjefen

Et av de mest kritiske medlemmene i vaktlisten har vært og er BMWs direktør, Oliver Zipse. Han mener at EUs planer ikke lenger er «realistiske» og at et tidsbegrenset forbud er «en stor feil».

Tvert imot mener Volvo-sjef Jim Rowan at det er avgjørende for Europa å opprettholde forbudet.

Han understreker at ytterligere utsettelser vil skade Europas langsiktige konkurranseevne.

"Europa har ikke råd til å se elektrifisering mislykkes eller overgangen bli forsinket," sa Jim Rowan til avisen Zeit .

Ifølge Rowan har bilprodusentene hatt tilstrekkelig tid til å tilpasse seg det kommende regelverket. Han mener bilmerker som ikke klarer å nå målene, må legge ned.

Volvo-toppledelsen mener også at det er urettferdig mot dem at EU endrer reglene nå. I sjefens øyne vil dette favorisere de bilmerkene som ikke har investert nok i elbiler.

– Europa må investere i fremtiden, ikke i fortiden. Vi kan ikke fortsette å utsette problemet, sa Jim Rowan til Zeit.

Det er verdt å merke seg at Volvo selv har justert sine egne ambisjoner om å selge utelukkende elbiler fra 2030. Merket Geely erkjenner at det ikke lar seg gjøre uansett.

I tillegg til diskusjoner om forbrenningsmotoren, er det også fokus på andre områder innen bilindustrien.

Mercedes-sjef Ola Källenius, som også er styreleder i de europeiske bilmerkenes interesseorganisasjon Association of European Automobile Manufacturers (ACEA), er positiv til de kommende endringene fra EU.

– Vi ønsker de raskere stegene innen autonom kjøring velkommen og den foreslåtte fleksibiliteten i CO2-regelverket for 2025, sier Ola Källenius til Zeit.

Latest

Don't miss

Forskere: Elbiler er 59 prosent renere enn fossilbiler

Ifølge en ny tysk studie er elbiler opptil 59...

Mystisk brann i Audis elbil koster Monika 83.000 kroner

Audi-eier Monika Barta har pådratt seg utgifter på 83.000...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning...

Skatteministeren krever at elbiler blir allemannseie

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) ser ikke for seg at...

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bekreftet: Mazepin er "ulovlig" tilbake i Formel 1

En av Russlands rikeste familier, Mazepin-klanen, flytter igjen inn i Formel 1-paddocken. Og dette til tross for sanksjoner fra EU. Mazepin-familien, en av Russlands...

Nissan GT-R avslutter produksjonen etter 18 år

Nissan GT-R har aldri offisielt vært til salgs i Danmark. Men etter 18 år er ordrebøkene også permanent stengt i Japan. Nissan GT-R er...

EU vender om – lemper krav til benzin- og dieselbiler

EU bringer nå europeiske bilmerker inn i moten og lemper på en rekke krav til bensin- og dieselbiler. Bensin- og dieselbiler skal fortsatt være...

Fører får fartsbot for å ha kjørt 0 km/t for fort

En tysk sjåfør er i sjokk. Vedkommende har fått en fartsbot i Italia, hvor han er bøtelagt for å ha kjørt 0,22 km/t over...

Fortsatt en hit i Danmark – mikrobiler taper ikke i verdi

Mikrobiler var ekstremt populære for 10-15 år siden. Og det er de fortsatt, viser en ny rapport. Bilene mister ingen verdi, men eierne vil...

Volvo ES90 lekket før premieren – kjører 700 kilometer

Volvo ES90 blir offisielt presentert i morgen. Men bilder av den nye sedanen har allerede lekket ut. Bilen kjører angivelig 700 kilometer på en...

Polestar må låne 3,2 milliarder kroner for å overleve

Et nytt lån på 3,2 milliarder kroner skal sørge for at Polestar holder seg flytende en stund til. Så sent som i desember lånte...

Krasj i Danmark – Teslas salg ble mer enn halvert

Teslas salg i Danmark stuper. I løpet av februar falt det amerikanske merket mer enn femti prosent. I Norge og Sverige fortsetter nedturen. Tesla...

Rune får en bot på 45.000 DKK. for å sende tekstmelding til sjåføren

Rune Flåten har fått en bot på 45.000 kroner for å ha sendt tekstmeldinger til ni bileiere. Flere boder kan være på vei. Dag...

Volkswagen tilbakekaller 60.000 elbiler med farlig defekt

Flere av Volkswagens elbiler kan ikke vise hvilket gir de er i. Og fordi det er potensielt farlig, blir 60 000 biler tilbakekalt. Volkswagen-importøren...

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...