Volvos administrerende direktør mener ikke at EU har råd til annet enn å forby forbrenningsmotoren. Elektrifiseringen må ikke svikte, sier han.
Volvos administrerende direktør, Jim Rowan, er direkte imot en utsettelse av forbudet mot forbrenningsmotoren.
Han mener at EU ikke har noe annet økonomisk alternativ enn å forby både bensin- og dieselbiler.
Ifølge Rowan må hele den europeiske industrien fokusere på fremtiden og ikke beholde fortidens teknologier.
EU-kommisjonen planlegger fortsatt å innføre et totalforbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor innen 2035.
I år har imidlertid flere store bilprodusenter opplevd økonomiske utfordringer knyttet til de strengere utslippskravene. Konsekvensen har vært trusler om søksmål i en skala som nærmer seg tusenvis av milliarder.
Andre bilmerker ønsker de nye reglene velkommen
Som svar på press fra bilmerker om mer tid, har presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, gjort det klart på en pressekonferanse i Brussel at reglene utsettes.
I fremtiden vil bedriftene ha mulighet til å oppfylle utslippsmålene over en periode på tre år i stedet for dagens år-til-år-krav.
Selv om målene i seg selv forblir uendret, gir det ifølge regjeringen i Brussel bransjen en sårt tiltrengt pause.
I uken som kommer ventes EU å publisere ytterligere regelverk som en allerede presset bilindustri må forholde seg til.
Flere ledende skikkelser i bilindustrien har allerede sagt at EU i det minste må lempe på kravet om å forby bensin- og dieselbiler etter 2035.
EU har ikke råd til å tillate annet enn elbiler, sier Volvo-sjefen
Et av de mest kritiske medlemmene i vaktlisten har vært og er BMWs direktør, Oliver Zipse. Han mener at EUs planer ikke lenger er «realistiske» og at et tidsbegrenset forbud er «en stor feil».
Tvert imot mener Volvo-sjef Jim Rowan at det er avgjørende for Europa å opprettholde forbudet.
Han understreker at ytterligere utsettelser vil skade Europas langsiktige konkurranseevne.
"Europa har ikke råd til å se elektrifisering mislykkes eller overgangen bli forsinket," sa Jim Rowan til avisen Zeit .
Ifølge Rowan har bilprodusentene hatt tilstrekkelig tid til å tilpasse seg det kommende regelverket. Han mener bilmerker som ikke klarer å nå målene, må legge ned.
Volvo-toppledelsen mener også at det er urettferdig mot dem at EU endrer reglene nå. I sjefens øyne vil dette favorisere de bilmerkene som ikke har investert nok i elbiler.
– Europa må investere i fremtiden, ikke i fortiden. Vi kan ikke fortsette å utsette problemet, sa Jim Rowan til Zeit.
Det er verdt å merke seg at Volvo selv har justert sine egne ambisjoner om å selge utelukkende elbiler fra 2030. Merket Geely erkjenner at det ikke lar seg gjøre uansett.
I tillegg til diskusjoner om forbrenningsmotoren, er det også fokus på andre områder innen bilindustrien.
Mercedes-sjef Ola Källenius, som også er styreleder i de europeiske bilmerkenes interesseorganisasjon Association of European Automobile Manufacturers (ACEA), er positiv til de kommende endringene fra EU.
– Vi ønsker de raskere stegene innen autonom kjøring velkommen og den foreslåtte fleksibiliteten i CO2-regelverket for 2025, sier Ola Källenius til Zeit.