Alle nye lastebiler fra Volvo Trucks fylles fra fabrikk med syntetisk diesel – den såkalte HVO100. BMW gjør det samme med nye personbiler.
Volvo Trucks begynner nå å fylle alle nye dieseltrucker med syntetisk diesel, kjent som HVO100, direkte fra fabrikken. Initiativet gjelder fabrikker i Sverige, Belgia, USA og Australia. Målet er å redusere CO2-utslippene fra lastebilene som produseres.
HVO100 er et syntetisk dieseldrivstoff laget av vegetabilsk og animalsk fett. Drivstoffet er designet for å fungere som en direkte erstatning for tradisjonell diesel, noe som betyr at lastebilene kan bruke det uten noen tekniske endringer.
Ifølge Lars Mårtensson, leder for miljø og innovasjon i Volvo Trucks, er denne endringen en del av selskapets innsats for å minimere klimapåvirkningen.
– Hovedårsaken er at vi har et mål om å redusere CO2-utslippene våre, heter det i en pressemelding .
Volvo Trucks har ingen planer om å fase ut dieselmotoren. Men selskapet jobber fortsatt med å gjøre produksjonen mindre CO2-belastende.
LES OGSÅ: Ford nekter å droppe bensinbiler for å selge elbiler
Overgangen til HVO100 ble først implementert gradvis i Sverige og Belgia. Tidligere i år ble drivstoffet også introdusert ved fabrikker i USA, og nå følger Australia etter. Martin Merrick, direktør for Volvo Group i Australia, kommenterer utvidelsen:
– Å inkludere HV100 i produksjonsprosessen vår er bare én del av vår flerstrengede CO2-strategi.
Volvo Trucks' strategi reflekterer en bredere trend i transportsektoren, der selskaper undersøker alternative drivstoff for å redusere klimafotavtrykket.
I en lignende utvikling har BMW også annonsert at alle nye dieselbiler fra fabrikken skal fylles med syntetisk drivstoff for å gjøre dem mer miljøvennlige.
Med dette initiativet prøver Volvo Trucks å balansere mellom fortsatt bruk av dieselteknologi og en økt innsats for å redusere CO2-utslipp. Dette understreker utfordringene og mulighetene som følger med jakten på mer bærekraftig drivstoff.