Volvo Cars kjøper nå ut den urolige Northvolt fra fellesprosjektet – batterifabrikken Novo Energy. Fabrikkbygningene står imidlertid i fare for å bli forlatt.
Volvo har overtatt fabrikken i Gøteborg, som til nå har vært felleseid med det konkursrammede batteriselskapet Northvolt. Fremtiden til fabrikken er imidlertid usikker, da den opprinnelige planen for batteriproduksjon i samarbeid med Northvolt ikke lenger er aktuell.
Fabrikken, som er 450 meter lang og ligger på Hisingen i Gøteborg, står ferdig. Volvo har ennå ikke funnet et alternativt formål for bygget.
Oppkjøpet kommer etter at Northvolt søkte konkursbeskyttelse i USA i fjor. Volvo har ikke offentliggjort den eksakte kjøpesummen, men opplyser at handelen ikke forventes å påvirke selskapets økonomi.
En amerikansk skifterett må godkjenne overføringen før den endelig trer i kraft.
Volvo har opplyst at de ikke vet hva fabrikken skal brukes til, og at det ikke har dukket opp noen ny investor som kan finansiere eventuell batteriproduksjon.
Det er en risiko for at fabrikken ender opp som en spøkelsesfabrikk med mindre Volvo finner et alternativt bruksområde.
– Volvo Cars som tar fullt eierskap av Novo Energy forventes ikke å påvirke Volvo Cars' andre planlagte investeringer eller selskapets kontantstrøm generelt, sa Volvo i en pressemelding .
Til tross for konkursen og den usikre situasjonen har Volvo og Northvolt inngått en avtale som åpner for et fremtidig samarbeid. Avtalen beskriver potensielle leveringsmuligheter i Nord-Amerika.
Volvo har ikke avskrevet et fremtidig samarbeid med Northvolt, men for øyeblikket er det fokus på å finne en løsning for den ferdigstilte fabrikken i Gøteborg.
Uten en klar plan for fremtiden risikerer man at fabrikken står ubrukt og ender opp som et symbol på et mislykket samarbeid.
– Volvo Cars og Northvolt AB har også signert en rammeavtale som beskriver hvordan selskapene kan samarbeide i fremtiden, inkludert potensielle fremtidige forsyningsmuligheter i Nord-Amerika.