Volvo er tilbakeholden med selvkjørende biler. Merket mener ikke at bilene foreløpig er trygge nok. Derfor kan ingen Volvo helt kontrollere seg selv.
Volvo er usikker på om teknologien bak selvkjørende biler er tilstrekkelig sikker og pålitelig nok til å kunne brukes fullt ut i trafikken.
Sikkerhetsnivået på den eksisterende teknologien lever ikke opp til Volvos standarder, og derfor valgte bilmerket å utsette lanseringen av biler med helt selvkjørende egenskaper som det heter.
I hvert fall inntil teknologien lever opp til Volvos forventninger. Ifølge Claudia Zarra, som er Volvo Cars sin sikkerhetssjef, vil en helt selvkjørende bil kreve spesielle forhold for å fungere optimalt. Forhold som Volvo ikke mener er til stede ennå.
Sikkerhetssjefen er skeptisk til om dagens systemer kan møte strengere sikkerhetskrav.
– Sikkerheten til en helt autonom bil avhenger av forholdene. Vi trenger et perfekt miljø for at den skal nå våre standarder, sier Zarra til Auto Express .
LES OGSÅ: Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert
Zarra påpeker at dagens selvkjørende teknologier har utfordringer med blant annet å lese merking langs veier, forstå skilt og tilpasse seg ulike veiforhold.
Hun understreker at Volvo ikke vil introdusere helt selvkjørende biler, fordi teknologien når et høyere sikkerhetsnivå.
Volvo begynte å teste selvkjørende systemer for personbiler allerede i 2018. Disse testene dannet grunnlaget for merkets senere utvikling av teknologien. Men ifølge det tidligere svenske merket er det vanskelig å designe et system som 'er trygt nok for trafikk'.
Volvos egne analyser har avdekket at det kreves betydelige forbedringer for at de selvkorrigerende systemene skal fungere helt uten menneskelig innblanding.
Den siste modellen fra Volvo, EX90, kan heller ikke kjøre helt av seg selv. Og det er ikke bare fordi merket har massive problemer med programvaren. For selv når Volvo blir kvitt problemene, vil bilens systemer kreve at sjåføren alltid har hendene på rattet.
Volvo planlegger imidlertid å utstyre fremtidige versjoner av modellen med en såkalt lidarsensor på taket, som skal forbedre bilens evne til å lese og navigere i trafikken på egenhånd. Denne teknologien forventes å kunne skape et mer nøyaktig bilde av omgivelsene og dermed bidra til sikkerhet.
Men helt selvkjørende biler er fortsatt et mål som ligger lenger fram i tid. Blå. fordi Volvo ikke får Lidar-sensoren i nye EX90 til å fungere. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!