14. november, 2024

Volvo mener ikke selvkjørende biler er trygge nok

Volvo er tilbakeholden med selvkjørende biler. Merket mener ikke at bilene foreløpig er trygge nok. Derfor kan ingen Volvo helt kontrollere seg selv.

Volvo er usikker på om teknologien bak selvkjørende biler er tilstrekkelig sikker og pålitelig nok til å kunne brukes fullt ut i trafikken.

Sikkerhetsnivået på den eksisterende teknologien lever ikke opp til Volvos standarder, og derfor valgte bilmerket å utsette lanseringen av biler med helt selvkjørende egenskaper som det heter.

I hvert fall inntil teknologien lever opp til Volvos forventninger. Ifølge Claudia Zarra, som er Volvo Cars sin sikkerhetssjef, vil en helt selvkjørende bil kreve spesielle forhold for å fungere optimalt. Forhold som Volvo ikke mener er til stede ennå.

Sikkerhetssjefen er skeptisk til om dagens systemer kan møte strengere sikkerhetskrav.

– Sikkerheten til en helt autonom bil avhenger av forholdene. Vi trenger et perfekt miljø for at den skal nå våre standarder, sier Zarra til Auto Express .

LES OGSÅ: Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert

Zarra påpeker at dagens selvkjørende teknologier har utfordringer med blant annet å lese merking langs veier, forstå skilt og tilpasse seg ulike veiforhold.

Hun understreker at Volvo ikke vil introdusere helt selvkjørende biler, fordi teknologien når et høyere sikkerhetsnivå.

Volvo begynte å teste selvkjørende systemer for personbiler allerede i 2018. Disse testene dannet grunnlaget for merkets senere utvikling av teknologien. Men ifølge det tidligere svenske merket er det vanskelig å designe et system som 'er trygt nok for trafikk'.

Volvos egne analyser har avdekket at det kreves betydelige forbedringer for at de selvkorrigerende systemene skal fungere helt uten menneskelig innblanding.

Den siste modellen fra Volvo, EX90, kan heller ikke kjøre helt av seg selv. Og det er ikke bare fordi merket har massive problemer med programvaren. For selv når Volvo blir kvitt problemene, vil bilens systemer kreve at sjåføren alltid har hendene på rattet.

Volvo planlegger imidlertid å utstyre fremtidige versjoner av modellen med en såkalt lidarsensor på taket, som skal forbedre bilens evne til å lese og navigere i trafikken på egenhånd. Denne teknologien forventes å kunne skape et mer nøyaktig bilde av omgivelsene og dermed bidra til sikkerhet.

Men helt selvkjørende biler er fortsatt et mål som ligger lenger fram i tid. Blå. fordi Volvo ikke får Lidar-sensoren i nye EX90 til å fungere. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Ford taper 262.000 kroner på hver eneste elbil

Ford har nettopp lagt frem kvartalsregnskap med fryktelig store...

Berøringsskjermer gjør sjåfører farligere, viser forskning

Med introduksjonen av berøringsskjermer i bilkabinene har det blitt...

Kia EV9 faller over 225.000 DKK i pris i Danmark

Kia EV9, som er merkets største elbil i Danmark,...

Regler om elbiler fra 2026 er «umulige», sier Toyota

Allerede i 2026 må 35 prosent av alle nye...

Frankrike krever krisestøtte til elbiler fra EU

Frankrikes industriminister Marc Ferracci har krevd at EU kommer...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Lucid Air er verdens raskeste politibil

Ting går raskt i bilverdenen. Forrige uke var det Tesla Model S. Nå er Lucid Air verdens raskeste politibil. Forrige uke rapporterte Boosted at...

Youtuber dør under vanvittig trafikk på motorveien

Andre Beadle, som er 1StockF30 på Youtube, har drept seg selv under en høyhastighetsulykke på en motorvei i USA. Youtuber Andre Beadle, kjent på...

Elbiler er upopulære – nå bremser Ford produksjonen

Kundene kjøper ikke det antallet nye Capri- og Explorer-modeller som Ford hadde forventet. Så nå kuttes produksjonen kraftig ned. Kanskje bortsett fra Ferrari og...

Audi tar patent på biler med innebygget badstue

Bilmerkene tar patent på alt mulig mellom himmel og jord. Nå ønsker Audi å inkludere badstueopplevelsen i nye biler. Ferrari skal snu opp ned...

Flere Tesla Cybertruck er allerede endt som skrot

Flere Tesla Cybertrucks har allerede endt opp som skrot. Men det er en grunn til det, og til tross for protester er bilenes skjebne...

Lurt til å kjøpe 12 år gamle dekk – "Det eksploderte"

For en kvinne ble det å kjøpe det hun trodde var helt nye dekk til et mareritt. Dekkene, som var 12 år gamle, eksploderte...

Skrotet Tesla – nå tjener bilgiganten milliarder igjen

I desember i fjor annonserte utleiegiganten Sixt at de selger alle sine Tesla-modeller fra sin flåte av leiebiler. Nå tjener virksomheten igjen milliarder på...

Volkswagen investerer 5,8 milliarder mer i nytt bilmerke

Økonomien til kriserammede Volkswagen, som truer med fabrikknedleggelse, er ikke verre enn å finne ytterligere 5,8 milliarder danske kroner. til Rivian. Kriserammede Volkswagen investerer...

86 steder i Norge har helt utryddet nye bensinbiler

I 86 norske kommuner er det ingen nye bensin- og dieselbiler i det hele tatt lenger. De har alle blitt utkonkurrert av elbilen, viser...

Trist melding fra Audi: 3.000 mister jobbet

Audi har gitt opp å finne en kjøper til merkets fabrikk i Brussel, Belgia. Derfor stenger fabrikken nå permanent. De siste 3000 ansatte vil...

Anders fikk en fartsbot på 1,5 millioner kroner. kroner – «Jeg klager ikke»

Den svensk-finske rikmannen Anders Wiklöf mangler flere ganger fartskontroller i Finland. Det kostet ham senest 1,5 millioner kroner. Likevel klager han ikke. Den svensk-finske...

Den komplette guiden til leasing av elbiler

Elbilleasing har revolusjonert måten vi tenker på transport, og det med god grunn. Den omfattende omstillingen har gjort det enklere enn noen gang å...