I flere år har Volvo bygget bensinmotorer med både den ene og den andre typen trykklading. Men nå er det slutt med kompressor og turbo.
Volvo har bestemt seg for å fase ut bensinmotoren med både kompressor og turbo. Denne motortypen, som kombinerer to former for superlading, har vært brukt i Volvos T6-motor, men fases nå ut.
Tidligere var det vanlig å finne motorer med enten turbo eller superlader, men kombinasjonen av begge teknologiene i én motor er mer sjelden. Volkswagen har tidligere brukt dette utslippet, og Volvo har hatt det i sin T6 bensinmotor.
De siste årene har imidlertid denne motoren blitt faset ut i flere Volvo-modeller. I 2021 forsvant superladeren fra plug-in hybrid-versjonen av XC90 da bilen fikk en oppdatert batteripakke.
– Å kombinere hybridteknologi med turbo og kompressor er en veldig kompleks løsning.
Og med det nye hybridsystemet var det mulig å forenkle drivverket, forteller Stefan Molén, programleder for hybriddrivlinjer i Volvo Cars, til CarBuzz .
LES OGSÅ: Danske elbileiere gjør samme kostbare feil
Utfasingen av den kompressorladede og turboladede motoren reflekterer en trend i bilindustrien mot å forenkle drivlinjer, spesielt i sammenheng med hybridteknologi.
Imidlertid er det kinesiske merket ikke det eneste som bokstavelig talt skjærer hjørner i disse dager. Faktisk er hele bilindustrien stort sett ett stort kutt.
Senest ryktes det at den svenske batterigiganten Northvolt vurderer konkurs. Blant annet fordi BMW har revet opp en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner på midten.
Det har også kommet frem at flere av fabrikkens batteripakker er av så dårlig kvalitet at de må kasseres. Les mer om det her .