Denne uken sa Volvos ledelse at de dropper målet om kun å bygge elbiler i 2030. Nå kommer elbilen med bensinmotor.
Volvo kaller det 'en langdistansehybrid'. Men i virkeligheten er det en elbil koblet til en liten bensinmotor.
– En langdistanse plug-in hybrid er det beste fra to verdener, sier Volvos produkt- og strategisjef Erik Severinsson.
I tillegg bekrefter Volvo-toppen at de vanlige hybridene og plug-in-hybridene skal oppdateres. Så få i det minste en ansiktsløftning. Dette er følgende modeller: XC40, XC60, V60, S90 og V90.
– Vi tror plug-in hybrider og langdistansehybrider er et viktig produkt for fremtiden for de som ikke er klare for å gå helt elektriske.
LES OGSÅ: Visjonær hevder å ha knust myten om elbiler
– Vi tror at det er viktig for veksten de neste årene, sier administrerende direktør Jim Rowan i forbindelse med Volvo Cars kapitalmarkedsdag på World of Volvo i Gøteborg.
Volvo har sagt at de vil introdusere fem nye elbiler for publikum i løpet av de neste årene, selv om de nå vil fortsette å bygge biler med forbrenningsmotorer.
For å rydde opp i problemene som har plaget en rekke av bilene Volvo nylig har presentert, vil merket forenkle sin måte å bygge på. Nærmere bestemt må merkets biler bygges på en enkelt plattform kalt SPA3.
– Vi forventer at EX60 blir vår neste høyvolumsmodell. Det blir den første bilen på SPA3-plattformen og et nytt felles programvaresystem. Det må bygges her i Gøteborg for det globale markedet, sier Erik Severinsson.
Volvo er ikke de eneste som har kommet opp med ideen om elbiler med bensinmotor. Mazda gjør akkurat det samme i den lille SUV-en MX-30 R-EV. Og det til og med med en wankelmotor som ellers ikke har vært i serieproduksjon siden 2008.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!