Totalt jobbet 163 ansatte under det myndighetene kaller slavelignende forhold ved kinesiske BYDs fabrikk i Brasil. Oppdagelsen har allerede fรฅtt konsekvenser.
Brasilianske myndigheter har avslรธrt at 163 ansatte jobbet under forhold beskrevet som slavelignende pรฅ en fabrikk knyttet til den kinesiske bilprodusenten BYD.
Fabrikken, som er under bygging, har fรฅtt bred kritikk fra selskapets partnere og praksis i Brasil.
Arbeidet ved fabrikken ble utfรธrt av arbeidere som angivelig ble rekruttert i Kina av et eksternt selskap og deretter transportert til Brasil ulovlig. Over 100 av de ansatte fikk passet beslaglagt, noe som ifรธlge myndighetene gjorde det umulig for dem รฅ forlate arbeidsplassen.
Myndighetenes rapporter beskriver forholdene pรฅ byggeplassen som grovt utilstrekkelige. Arbeiderne bodde direkte pรฅ stedet i primitive fasiliteter, ofte uten madrasser pรฅ sengene. I ett tilfelle ble det dokumentert at 31 personer delte ett bad.
Det skriver BBC .
Forholdene gjorde at mange mรฅtte stรฅ opp fรธr daggry for รฅ fรฅ tilgang til de begrensede fasilitetene fรธr arbeidsdagen begynte.
Pรฅ grunn av forholdene pรฅ byggeplassen har myndighetene i Brasil besluttet รฅ forby byggingen av fabrikken, som entreprenรธrselskapet Jinjiang Construction ellers har ansvaret for.
Selskapet har fรฅtt forbud mot รฅ fortsette sin virksomhet og arbeiderne har nรฅ ikke lov til รฅ gjรธre noe, selv om mange av dem fortsatt oppholder seg pรฅ byggeplassen.
Brasilianske tjenestemenn planlegger รฅ mรธte representanter fra BYD og Jinjiang Construction for รฅ diskutere saken og finne en lรธsning. Flyttingen, sier myndighetene, vil skje fรธr nyttรฅr.
BYD har allerede en sterk tilstedevรฆrelse i det brasilianske markedet. Den aktuelle fabrikken skulle etter planen รฅpne neste รฅr og bidra til selskapets produksjon i regionen.
I en uttalelse fra Alexandre Baldy, visepresident for BYD i Brasil, heter det at selskapet er forpliktet til รฅ overholde brasiliansk lov og sikre arbeidernes rettigheter. Baldy understreket at BYD ikke tolererer forhold som bryter loven.
Saken reiser spรธrsmรฅl om BYDs ansvar som hovedaktรธr i prosjektet og dets valg av samarbeidspartnere. Det er uklart hvordan hendelsen vil pรฅvirke selskapets fremtidsplaner i Brasil.
Kontroversen kommer pรฅ et tidspunkt da forholdet mellom Kina og Brasil er av betydelig รธkonomisk interesse. Episoden kan potensielt fรฅ konsekvenser for fremtidig samarbeid mellom de to landene, spesielt innenfor produksjonssektoren.