Kinesiske CATL har utviklet et nytt elbilbatteri. Teknologien er så sikker at det gis ti års eller 1 000 000 kilometer garanti.
Chinese Contemporary Amperex Technology (CATL) går nå etter Toyota når det kommer til elbiler. I hvert fall på batterisiden.
I likhet med japanerne vil kineserne nå love at batteriet skal vare i minst 10 år eller de første millionene kilometerne.
Sammen med også kinesiske Nio vil CATL til og med lansere en batteripakke som skal kunne vare opptil 15 år. Så på garantien.
Tectrans, som det nye batteriet heter, er av den typen kineserne inntil nylig kun ville kalt en prototype. Men nå mener man at teknologien er så holdbar at det kan lages en serieproduksjon.
LES OGSÅ: Disse hverdagsbilene taper mest i verdi pr kilometer
For batteriet med 10 års fabrikkgaranti høres det ut som 85 prosent av den opprinnelige kapasiteten gjenstår når garantien utløper. Til sammenligning vil Tesla i dag kun love 8 års garanti på batteriet og det med 70 prosent kapasitet.
Imidlertid må CATL inngå noen kompromisser. Fordi den nye batteripakken ikke fokuserer på ytelse, men heller på lang levetid. Det betyr også at batteriene i utgangspunktet er rettet mot busser og lette lastebiler.
Batteriet, som utvikles i samarbeid med Nio, skal imidlertid brukes i personbiler. Begge batteripakkene er bygd opp av såkalt LFP-kjemi, og tidligere undersøkelser har vist at denne typen skal kunne holde en kapasitet på minst 85 prosent i 16 år.
Men CATL sier "bare" 10 år – i hvert fall i personbiler på det nåværende tidspunkt. Så kanskje det ikke er så imponerende likevel?
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!