Det tok lengre tid enn forventet. Men nรฅ er importen av Ford i Danmark kommet pรฅ danske hender.
Den danske bilimportรธren Nic. Christiansen-gruppen har kjรธpt importen av Ford fra Ford Motor Company. Det har faktisk vรฆrt avtalen de siste ni mรฅnedene.
Men det er fรธrst nรฅ at avtalen har falt helt pรฅ plass. Nรฅ mangler avtalen bare godkjenning fra Konkurranse- og Forbrukertilsynet.
Det skriver magasinet Motor .
Hos Nic. Christiansen hรฅper at godkjenning fra myndighetene kan falle pรฅ plass innen utgangen av januar 2025.
LES OGSร : Mercedes-eier slapp unna parkeringsbod fordi han ikke adlyder Tesla
Ambisjonene er allerede tilstede hos den nye danske eieren av Fords danske virksomhet. Alt handler om markedsandeler.
โ Jeg har et hรฅp om at vi med Ford pรฅ personbilsiden skal snike oss opp til 5 prosent markedsandel med elbilene som kommer i lรธpet av de neste ett til to รฅrene, sier direktรธr Niels Vrist Bertelsen til media.
Ford er et av fรฅ bilmerker som faktisk har produsert biler i Danmark. Men det eventyret tok slutt helt tilbake i 1966, da merket stengte fabrikken i Sydhavnen i Kรธbenhavn.
I dag gjรธr Ford seg klar til รฅ forlate en annen fabrikk i Europa. Fรธrst forsรธkte imidlertid den danske importรธrens pressesjef รฅ avvise overfor Boosted at fabrikken var til salgs.
Men nรฅ viser det seg at fabrikken i Saarlouis, Tyskland, mรฅ produsere noe helt annet nรฅr Ford etter planen skal bygge tidenes siste Focus i lรธpet av 2025. Les mer om det her .
Ford har allerede sagt farvel til en rekke ikoniske modeller som Fiesta og Mondeo. I stedet forsรธker merket en gjenoppliving av Capri-navnet. En modell som ogsรฅ kommer til Danmark.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!