Sverige har lenge skattelagt biler som offisielt kun gรฅr pรฅ E85-drivstoff, betydelig lavere enn vanlige bensinbiler. Men det mรฅ ta slutt nรฅ.
Sveriges regjering er lei av at landets sjรฅfรธrer utnytter lovene i landet. Spesielt nรฅr det gjelder registrering av biler.
Lenge har det vรฆrt slik at biler som offisielt kun gรฅr pรฅ metanol โ ogsรฅ kalt E85 โ fรฅr en billigere registreringsavgift. Noen svensker ser pรฅ det som et smutthull ved รฅ bare kjรธre pรฅ med vanlig bensin nรฅr bilen fรธrst er utstyrt med nummerskilt.
Det skriver We Bilรคgare .
Ifรธlge รresunddirekt er den sรฅkalte ยซbilavgiftenยป i Sverige basert pรฅ type bil, vekten pรฅ bilen og drivstoffet den bruker. Jo mer bilen veier, jo mer skatt mรฅ det betales.
Men dette er avgiften biler som offisielt kjรธrer pรฅ etanol til en viss grad unngรฅr. Uansett er avgiften mindre fordi E85 regnes som en mindre klimabelastning.
LES OGSร : David hevder รฅ ha knust en enorm myte om elbiler
Den svenske regjeringen liker imidlertid ikke trikset med รฅ bare helle vanlig bensin pรฅ tanken etter registrering. Offisielt er det mer enn 250 000 E85-biler i Sverige.
Her hjemme er det ikke E85 pรฅ bensinstasjonene i det hele tatt. Men andelen sรฅkalt bioetanol har likevel รธkt de siste รฅrene. I 2020 gikk for eksempel bensinselskapene fra รฅ kun tilby bensin med fem prosent etanol til รฅ gjรธre en ti prosent blanding til standard.
I dag mรฅ du fylle pรฅ den ofte dyrere bensinen med hรธyere oktantal enn 95 for ogsรฅ รฅ fylle E5-bensin i Danmark.
Imidlertid kan ikke alle bensinbiler kjรธre pรฅ den hรธyere etanolblandingen. Det er spesielt eldre biler som kan ha problemer med det. Hvis du er i tvil, vil du alltid kunne finne svaret i bilens instruksjonsbok.
Mens Sveriges regjering vil slรฅ ned pรฅ E85-svindel, vil tyske bensinstasjoner fรฅ fullstendig lov til รฅ fase ut en viss type bensin. Les mer om det her .