I en ny etterforskning hevder Englands CAP HPI å ha avdekket en større løgn om elbiler. Nemlig at de ofte skrotes for selv små skader.
Det har skjedd. Det betyr at elbiler er erklært totaltap selv på grunn av mindre skader. Men at de vrakes i større grad enn bensin- og dieselbiler er ikke hensiktsmessig.
En britisk etterforskning hevder å ha funnet ut det.
– Undersøkelsen utfordrer en av mange misoppfatninger om elbiler, sier Jon Clay fra Cap HPI.
Britene skriver faktisk at diesel- og bensinbiler kasseres dobbelt så mye som elbiler. Også når man tar hensyn til alder.
Konkret skriver CAP HPI at de har undersøkt biler i Storbritannia fra 2015 til august 2024.
LES OGSÅ: Tallene trekkes tilbake – elbiler utkonkurrerer IKKE bensin i Norge
Bilene som er sett på er under fem år gamle. Og her ble det funnet at 0,9 prosent av alle elbiler ble vraket, mens det tallet er 1,89 prosent for alle biler med forbrenningsmotor i samme periode.
For bare ett år gamle diesel- og bensinbiler er tallet 0,4 prosent og 0,2 prosent for elbiler, mener britene.
– Dataene viser tydelig at elbiler svekker halvparten så mye som bensin- og dieselbiler, sier Jon Clay, fra CAP HPI.
Og så raste han mot bilbransjen, som han ikke mener tar nok ansvar. Spesielt i møte med feilinformasjon.
– Bilindustrien må i fellesskap ta tak i bølgen av feilinformasjon rundt elektriske kjøretøy tilgjengelig på nett for å gjøre det mulig for forbrukere å ta informerte og balanserte beslutninger om sin neste bil.
I fjor skrev nyhetsbyrået Reuters at det i mange tilfeller ikke er noe å gjøre for elbiler med selv små skader på batteripakker. Derfor ender det med at eierne får utbetalt totalskadeerstatning.
LES OGSÅ: Tallene trekkes tilbake – elbiler utkonkurrerer IKKE bensin i Norge