2. januar, 2025

Kjempebilleverandør skal si opp 950 ansatte umiddelbart

Billeverandøren Brose planlegger å kutte 950 stillinger. Disse må finnes blant bedriftens høytlønnede medarbeidere, bl.a. fordi fabrikken ikke kjører på full kapasitet.

Den tyske underleverandøren til bilindustrien, Brose, som bl.a. utvikler mekatroniske enheter, permitterer 950 stillinger som del av en større spareplan.

Dette sier Broses styreleder, Michael Stoschek, i et intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Stoschek forklarte at de mange stillingene må finnes i den administrative delen av selskapets drift, og at det først og fremst handler om høyt betalte ansatte som må se seg om etter noe nytt å gjøre.

Bakgrunnen for denne beslutningen, sier styrelederen, er behovet for effektiviseringer. I intervjuet sier Stoschek at Brose må redusere hierarkier og øke ansvarsfordelingen med færre ledere.

Noe som Brose håper vil hjelpe selskapet gjennom de økonomiske utfordringene som særlig den tyske bilindustrien står overfor.

LES OGSÅ: 77-åring fikk en regning på 105.000 kroner for lading av elbil

Ifølge styrelederen er dette en nødvendighet som måtte tas uansett tidspunkt. Selskapets kommunikasjonsmedarbeidere har siden bekreftet styrelederens tolkning av situasjonen.

Dette skriver BR.de.

En talsmann sa tirsdag at de 950 stillingene vil bli kuttet globalt innen utgangen av 2025. Hvordan kuttene skal fordeles mellom Broses internasjonale og nasjonale divisjoner i Tyskland er ennå å se.

Fagforbundet IG Metall har i lengre tid hatt kuttene, som nå er offentlig kjent, knyttet til et allerede pågående kutt hos Brose.

Ifølge opplysninger fra en mote sommeren 2024 forventes det å forsvinne opptil 240 stillinger ved selskapets filial bare i byen Bamberg. Fagforbundet håper at reduksjonene kan gjennomføres «mest mulig samfunnsansvarlig» gjennom frivillige oppsigelser og pensjonsordninger.

Andre tyske filialer, som de i Coburg og Würzburg, forventes også å bli rammet av kutt.

IG Metall Bamberg frykter at også internasjonale lokasjoner vil oppleve tilsvarende kutt. Det nøyaktige omfanget av kuttene er imidlertid ennå ikke avklart. Disse er i hvert fall ikke publisert.

Michael Stoschek, som tidligere trakk seg fra den daglige ledelsen, er nå tilbake ved roret som styreleder og har igjen påtatt seg det fulle ansvaret for selskapets ledelse. Brose, som er familieeid, har 32.000 ansatte og oppnådde senest en omsetning på nesten åtte milliarder euro.

Den familieeide giganten er ikke det eneste hjørnet av den tyske bilindustrien i alvorlige problemer. Volkswagen mener at de første fabrikknedleggelsene i landet kan bli nødvendige. Og også tyske ZF må finne hele 44 milliarder danske kroner i besparelser. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Clarkson: "Fri hastighet bedre enn fartsgrenser"

Jeremy Clarkson er en mann med mange og ofte...

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1 million danske kroner

Det har lite med turbo å gjøre. Men nye...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel....

Protester hjalp ikke – forhatte bompenger gjelder fra i dag

Sinte lastebilister og sjåfører lammet trafikken flere steder i...

Ny kontrakt sikrer Kevin Magnussen i Formel 1

Haas bekrefter nå at de har sikret seg tjenestene...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...