Le Mans-legenden er dødssyk av kreft

Chris Hoy, som gikk fra å være en av Englands mest suksessrike olympiske idrettsutøvere til Le Mans racingkor, har blitt erklært dødssyk av kreft.

Chris Hoy, som er en tidligere syklist og flere olympiske gullmedaljevinner på to hjul, har annonsert at han er dødssyk av kreft.

Den tidligere syklisten, som gikk over til motorsport etter sin idrettskarriere, er 48 år gammel. Han kunngjorde allerede i februar at han ble behandlet for kreft.

Men i et intervju med Sunday Times forrige helg sa han at sykdommen ikke kan kureres. Legene har gitt ham en forventet levealder på mellom to og fire år.

Chris Hoy fikk diagnosen sin bare uker før hans kone, Sarra, ble diagnostisert med multippel sklerose.

Via sin Instagram-profil delte Chris Hoy en rørende melding med sine mange følgere søndag i forrige uke. Han sa blant annet takk for støtte og kjærlighet.

LES OGSÅ: Elbiler stuper i verdi – her er de største taperne

– Du har kanskje sett noen artikler om helsen min i helgen, så jeg vil bare forsikre deg om at jeg føler meg bra, sterk og ved godt mot, og jeg er overveldet av all kjærligheten og støtten familien min og jeg har fått. Framover!

Hoy er spesielt kjent for sin suksess på sykkelkretsen, hvor han ble en av Storbritannias mest dekorerte idrettsutøvere. Han vant sin første olympiske medalje i 2000 i Sydney, hvor han kom til kort for Solv.

Fire år senere i Athen sikret han seg sin første gullmedalje i temporittet over 1000 meter.

Hans største triumf kom ved OL i Beijing i 2008, hvor han kom hjem med tre gullmedaljer.

I London 2012 bar han Englands Union Jack-flagg ved åpningsseremonien og tok ytterligere to gullmedaljer, noe som brakte hans totale olympiske medaljer til seks gull og ett sølv. Dette gjorde ham til landets mest suksessrike olympiske idrettsutøver på den tiden.

Etter å ha trukket seg tilbake fra banesykling i 2013, kastet Chris Hoy seg over motorsport. Han konkurrerte først i Radical SR-1 Cup og senere i British GT Championship i en Nissan GT-R GT3.

I 2015 vant han den europeiske Le Mans-serien med Charlie Robertson. Året etter fikk han muligheten til å kjøre prestisjetunge 24 Hours of Le Mans i LMP2-klassen, hvor han sammen med Michael Munemann og Andrea Pizzitola ble nummer 12 i sin klasse og 17. sammenlagt.

Til tross for sin alvorlige helsetilstand, har Hoy opprettholdt en positiv og sterk holdning til sin situasjon samtidig som han har mottatt støtte fra familie og publikum.

Dessverre har kreft gjort flere grusomme inngrep blant personligheter i bilverdenen de siste årene. Blå. var det sykdommen Sabine Schmitz tapte kampen mot. Etter hennes alt for tidlige død ble en sving ved Nürburgring, som var tyskerens andre hjem, oppkalt etter henne.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://youtu.be/kYRAG0kIfw4?si=VTLxYvIwFiRi08b1


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...