Bilmerker vil heller bygge færre biler enn å adlyde EU

Jean-Philippe Imparato, som leder hele Stellantis i Europa, vil heller bygge færre biler enn å gi etter for EUs utslippskrav.

Stellantis planlegger å redusere produksjonen av biler med forbrenningsmotorer det kommende året for å møte EUs krav til CO2-reduksjon.

Dette gjøres for å unngå bøtene som vil bli ilagt bilprodusenter som ikke holder målene. Stellantis' europeiske sjef, Jean-Philippe Imparato, bekrefter overfor Automotive News at den taktikken er en del av konsernets strategi mot 2025.

Flere bilprodusenter, deriblant BMW og Renault, har tatt til orde for en utsettelse av de tøffere EU-kravene som krever at 20-25 prosent av alle nye biler som selges skal være elbiler.

Stellantis støtter imidlertid ikke slike tvungne endringer. Stellantis globale direktør Carlos Tavares understreket på bilutstillingen i Paris 15. oktober at Stellantis planlegger å nå de fastsatte målene uten å søke noen form for fritak.

For å overholde de nye reglene vil Stellantis også øke produksjonen av elbiler i 2024. Ifølge Jean-Philippe Imparato kan det bety at selskapet må kutte ned på produksjonen av biler med forbrenningsmotor allerede i november 1, dersom etterspørselen etter elbiler ikke øker vesentlig.

LES OGSÅ: Top Gear-stjernen opererte – var noen dager unna å dø

– Dersom etterspørselen etter elbiler holder seg på dagens nivå, vil vår eneste mulighet for å nå målene være å redusere produksjonen av biler med forbrenningsmotorer, sier Imparato.

De nye reglene trer i kraft 1. januar 2024 og setter et overordnet mål for bilenes CO2-utslipp på 95 gram pr. kilometer, som er en innstramming fra dagens 106,6 gram.

Bilprodusenter som ikke oppfyller sine individuelle utslippsmål vil få bøter på 95 euro per kjøretøy. gram CO2 overskrider de målet med, per bil. Dette legger særlig press på produsenter som ikke har nok elbiler i sitt utvalg.

Stellantis er en av verdens største bilprodusenter og eier merker som Peugeot, Citroën, Fiat, Opel/Vauxhall og Jeep.

Konsernet har også inngått avtale med den kinesiske bilprodusenten Leapmotor om produksjon av elbiler i Italia. På denne måten slipper kineserne straffetollen som EU nylig la på alle elbiler som bygges i Kina.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...