Mercedes må redde. Derfor får neste CLA i serien en motor fra Volvo som allerede er på lager i Kina.
Nye Mercedes CLA vil bli lansert både som elbil og som mild hybrid. Mildhybridversjonen vil bruke en 2-liters motor fra kinesiske Geely og motorfabrikken Horse, som også inkluderer Renault.
Motoren er allerede i Volvo-modellene XC60, V60 og XC90 og yter 250 hestekrefter med et dreiemoment på 360 Nm.
Opprinnelig var CLA utelukkende planlagt som en elbil, men Mercedes har endret strategi og legger nå en mild hybridversjon til modellutvalget.
En betydelig del av teknologien i den nye CLA, inkludert motoren, kommer fra kinesiske selskaper. Geely er involvert i motorutvikling. Mens Momenta, et selskap Mercedes investerte i i 2017, gir tilleggsteknologi.
Dette skriver Car News China .
LES OGSÅ: Snart koster bensinen 23 kroner literen, sier ekspert
Produksjonen av Volvo-motoren vil finne sted i Kina. Det eneste Mercedes ønsker å gjøre er katalysatoren. Den må være produsert i Tyskland.
Den elektriske versjonen av CLA forventes å bli lansert i 2025. Den vil angivelig ha en rekkevidde på 750 kilometer fra et batteri på 89,6 kWh. Altså i henhold til WLTP-standarden. Selve elmotoren yter 240 hestekrefter.
Når mildhybridversjonen av CLA med Volvo-motoren skal lanseres er ennå å se. Men det kan skje allerede i 2026.
Samarbeidet mellom Mercedes og Geely er ikke overraskende, da Geelys grunnlegger, Li Shufu, eier ti prosent av aksjene i hele Mercedes-konsernet og dermed ikke er uten innflytelse på den tyske bilprodusenten.
Mercedes er ikke de eneste som vil bruke den nye Horse Powertrain-gruppen som motorleverandør. Ifølge Renualt og Geely har et stort antall kunder allerede registrert seg.
– Mange investerer ikke lenger i forbrenningsmotorer, vi gjør det motsatte, sa selskapets administrerende direktør Matias Giannini i et intervju med Automobilwoche tidligere i år.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!