Stellantis-gruppen, som i Europa eier alt fra Opel til Peugeot til Alfa Romeo, opplevde en veritabel kollaps i salget i lรธpet av tredje kvartal.
Bilkonsernet Stellantis, som stรฅr bak merker som Jeep, Peugeot og Fiat, fikk i tredje kvartal en nedgang i salget pรฅ 27 prosent.
Ifรธlge konsernet selv skyldtes nedgangen fรธrst og fremst utfordringer i det nordamerikanske markedet, hvor selskapet kjemper mot ekstremt store lagre av biler som ennรฅ ikke er solgt.
I Europa bidro overgangen til nye generasjoner biler til de sviktende salgstallene, ettersom lanseringen av nye modeller, inkludert Citroรซn C3 og C3 Aircross, har blitt forsinket.
I tredje kvartal leverte Stellantis langt fรฆrre biler enn i samme periode i fjor. Gruppen peker pรฅ "produksjonshull i flere modeller i forbindelse med en global produktovergang… og motvind fra et utfordrende europeisk markedsmiljรธ."
Dette kommer frem av en pressemelding .
LES OGSร : Nye Volvo EX30 taper sรฅ mye i verdi pr kilometer
I Nord-Amerika kollapset inntektene med 42 prosent til 95 milliarder danske kroner pรฅ grunn av fallende salg og priskutt for รฅ rydde ut varehus rundt omkring.
"Selv om resultatene er under vรฅrt potensial, er vi fornรธyde med hvordan vi har redusert vรฅre amerikanske varelagre betydelig og er pรฅ vei til รฅ nรฅ vรฅre mรฅl for slutten av รฅret," sa konsernets nye finansdirektรธr, Doug Ostermann.
Investorer hilste tilsynelatende denne kunngjรธringen velkommen, da Stellantis-aksjen steg med over tre prosent etter publiseringen av regnskapet.
Et lyspunkt var รธkningen pรฅ 14 prosent i salget i Latin-Amerika, som spesielt ble drevet frem av Brasil og Argentina.
Stellantis forventer selv at virksomheten er tilbake pรฅ sporet ettersom salget av de rundt 20 nye koruniformene som lanseres i รฅr รธker. Det inkluderer den nye Peugeot 3008, som Stellantis hevder allerede har 75 000 bestillinger.
I Nord-Amerika forventes det snart lansering av en ny bรธlge av SUV-er, inkludert Jeep Wagoneer S og en ny elektrisk versjon av Ram 1500.
Stellantis, som har en portefรธlje pรฅ 15 bilmerker, har hatt en turbulent periode etter รฅr med rekordoverskudd siden grunnleggelsen i 2021, da PSA (Peugeot-Citroen) og FCA (Fiat-Chrysler) fusjonerte.
I september nedjusterte Stellantis sine forventninger til driftsmarginer fra et tosifret nivรฅ til et sted mellom 5,5 og 7 prosent for 2024. Dette skyldtes en ยซforverringยป av det globale bilmarkedet og รธkende konkurranse fra Kina.
Siden forrige mรฅned har Stellantis annonsert ankomsten av flere nye markedssjefer i et forsรธk pรฅ รฅ รธke salget. Mangeรฅrig administrerende direktรธr Carlos Tavares vil gรฅ av med pensjon i 2026.