Stellantis-gruppen, som i Europa eier alt fra Opel til Peugeot til Alfa Romeo, opplevde en veritabel kollaps i salget i løpet av tredje kvartal.
Bilkonsernet Stellantis, som står bak merker som Jeep, Peugeot og Fiat, fikk i tredje kvartal en nedgang i salget på 27 prosent.
Ifølge konsernet selv skyldtes nedgangen først og fremst utfordringer i det nordamerikanske markedet, hvor selskapet kjemper mot ekstremt store lagre av biler som ennå ikke er solgt.
I Europa bidro overgangen til nye generasjoner biler til de sviktende salgstallene, ettersom lanseringen av nye modeller, inkludert Citroën C3 og C3 Aircross, har blitt forsinket.
I tredje kvartal leverte Stellantis langt færre biler enn i samme periode i fjor. Gruppen peker på "produksjonshull i flere modeller i forbindelse med en global produktovergang… og motvind fra et utfordrende europeisk markedsmiljø."
Dette kommer frem av en pressemelding .
LES OGSÅ: Nye Volvo EX30 taper så mye i verdi pr kilometer
I Nord-Amerika kollapset inntektene med 42 prosent til 95 milliarder danske kroner på grunn av fallende salg og priskutt for å rydde ut varehus rundt omkring.
"Selv om resultatene er under vårt potensial, er vi fornøyde med hvordan vi har redusert våre amerikanske varelagre betydelig og er på vei til å nå våre mål for slutten av året," sa konsernets nye finansdirektør, Doug Ostermann.
Investorer hilste tilsynelatende denne kunngjøringen velkommen, da Stellantis-aksjen steg med over tre prosent etter publiseringen av regnskapet.
Et lyspunkt var økningen på 14 prosent i salget i Latin-Amerika, som spesielt ble drevet frem av Brasil og Argentina.
Stellantis forventer selv at virksomheten er tilbake på sporet ettersom salget av de rundt 20 nye koruniformene som lanseres i år øker. Det inkluderer den nye Peugeot 3008, som Stellantis hevder allerede har 75 000 bestillinger.
I Nord-Amerika forventes det snart lansering av en ny bølge av SUV-er, inkludert Jeep Wagoneer S og en ny elektrisk versjon av Ram 1500.
Stellantis, som har en portefølje på 15 bilmerker, har hatt en turbulent periode etter år med rekordoverskudd siden grunnleggelsen i 2021, da PSA (Peugeot-Citroen) og FCA (Fiat-Chrysler) fusjonerte.
I september nedjusterte Stellantis sine forventninger til driftsmarginer fra et tosifret nivå til et sted mellom 5,5 og 7 prosent for 2024. Dette skyldtes en «forverring» av det globale bilmarkedet og økende konkurranse fra Kina.
Siden forrige måned har Stellantis annonsert ankomsten av flere nye markedssjefer i et forsøk på å øke salget. Mangeårig administrerende direktør Carlos Tavares vil gå av med pensjon i 2026.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!