Nissan har, som mange andre av de såkalte «legacy-merkene», blitt hardt rammet når det gjelder inntjening. Nå vil japanerne sparke 9000 mennesker og kvitte seg med Mitsubishi.
Nissan planlegger å si opp 9000 personer. Som merkevaren vil redusere sin eierandel i Mitsubishi med en tredjedel.
Da merkevaren presenterte kvartalsregnskapet denne uken, gjorde administrerende direktør Makoto Uchida det klart at det 'står i en ekstremt vanskelig situasjon'.
Dette er skrevet av Automobilwoche.
Direktøren selv gjorde det klart at han umiddelbart tar femti prosent lønnskutt. De 9000 stillingene som Uchida og resten av ledelsen nå må kutte tilsvarer seks prosent av Nissans globale lønnssum.
Bilmerkets ledelse har også allerede sagt at permitteringene vil skje på tvers av alle markedene der det er til stede. Uchida vil imidlertid ennå ikke sette presise rangeringer i hvilke land og blant hvilke posisjoner som skal sparkes.
LES OGSÅ: Enorme Kia er blitt nesten en kvart million DKK billigere i Danmark
I siste kvartal tapte Nissan 9,3 milliarder japanske yen, tilsvarende i underkant av en halv milliard danske kroner.
Da kvartalsresultatene ble publisert, erkjente Uchida at Nissan ikke har reagert raskt eller fleksibelt nok på avgjørende endringer i bilindustrien. Inkludert bilenes etterspørsel og skyhøye priser på alt fra råvarer til reservedeler.
– Jeg tar denne situasjonen veldig alvorlig.
– Nissan vil omstrukturere sin virksomhet for å bli slankere og mer robust, sa direktøren til de tilstedeværende journalistene, ifølge nyhetsbyrået AP .
Nissan er langt fra det eneste merket under økonomisk press. Bare denne uken har både BMW og Audi meldt om vanvittig store tap det siste kvartalet. Audi ser ut til å være verst rammet.
I Ingolstadt har overskuddet stupt med hele 91 prosent. Samtidig har det kommet frem at bilmerket nå vil sette opp prisen på alle modeller med forbrenningsmotor. Det samme skjedde tilbake i januar, da diesel- og bensinbiler ble 2,3 prosent dyrere i snitt.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!