Salget av kinesiske elbiler i Europa har nå falt for 3. måned på rad. Straffen, som rammer alle elbiler bygget i Kina, gjør situasjonen verre.
For tredje måned på rad opplever kinesiske elbilprodusenter en nedgang i salget på det europeiske markedet. Denne trenden skyldes først og fremst straffetollene EU har lagt på kinesiske elbiler.
Det skriver Bloomberg .
Det er SAIC-konsernet, som blant annet står bak bilmerket MG, som er hardest rammet, med et fall på 28 prosent. Som svar på straffetollen har SAIC kunngjort at de vil ta rettslige skritt for å utfordre kjennelsen.
SAIC er også det bilkonsernet som betaler mest straffetoll i EU. Gruppen har nektet å jobbe da EU undersøkte om den kinesiske staten lovlig støttet sin bilindustri.
EU og Kina er for tiden i forhandlinger om straffetollsatsen, som kan nå 45 prosent for enkelte produsenter, inkludert SAIC. Beslutningen om å innføre tariffer ble tatt i juli. Den trådte i kraft i slutten av oktober.
LES OGSÅ: Denne Teslaen er verdens raskeste politibil
Mens MG opplever en nedgang, fortsetter BYD veksten med 200 prosent økning i september sammenlignet med samme måned i fjor.
Norge skiller seg ut som det europeiske landet med størst økning i salg av kinesiske elbiler i september. Den norske økningen er på 38,8 prosent sammenlignet med september 2023.
Norske Motor påpeker at det ikke er noen straffetoll på kinesiske biler i Norge, selv om landet ofte følger EU-lovgivningen.
EUs straffetoll rammer imidlertid ikke bare de kinesiske bilmerkene. De europeiske merkene som har biler bygget i Kina må også punge ut. Det er en konsekvens som har fått Volkswagen til å varsle nedleggelse av et helt bilmerke. Les mer om det her .
Hos Tesla, som også har biler bygget i Kina, har merket allerede reagert. Rett etter at EU vedtok straffetollen skjøt prisene på flere av Teslas modeller i været. Det skjedde også her hjemme. Tesla har imidlertid senket prisen igjen. Blå. fordi merket slipper unna med bare 9 prosent straffetoll.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!