Egentlig er behovet ikke der i det hele tatt. Likevel har Honda utviklet en manuell girkasse for fremtidige elbiler. Spรธrsmรฅlet er da om japanerne vil bruke det.
Honda har utviklet en manuell girkasse โ komplett med girspak og clutchpedal โ til sine kommende elbiler. Systemet er imidlertid programvarebasert og nรธyer seg derfor med รฅ simulere fรธlelsen av girskift.
Det er derfor ingen mekanisk utlรธser slik vi kjenner det fra biler med forbrenningsmotor og manuell girkasse.
Dette forteller en Honda-ingeniรธr til media The Drive under en testkarusell av en prototype fra Hondas kommende 0-serie med elbiler.
Ingeniรธren vil imidlertid verken bekrefte eller avkrefte om den simulerte manuelle girkassen er noe Honda har til hensikt รฅ gjรธre seriรธst i serieproduksjon.
Elektriske motorer leverer fullt dreiemoment fra null omdreininger, og elbiler trenger derfor ikke girkasser med flere gir som bensin- og dieselbiler. Av samme grunn nรธyer de fleste elbiler seg med en girkasse som har ett gir forover og bakover. Selv om Porsche faktisk har utstyrt sin Taycan med to gir.
En manuell girkasse, i stil med den Honda har utviklet, kan imidlertid gjรธre det รฅ kjรธre elbil til en mer involvert opplevelse. Elbiler blir generelt kritisert for รฅ vรฆre bรฅde monotone og kjedelige.
LES OGSร : Brabus Big Boy er en bobil med 12,8-liters dieselmotor
Toyota har ogsรฅ utviklet en manuell girkasse for elbiler og planlegger รฅ sette den i produksjon. Toyotas utgivelse, som ogsรฅ skal brukes i Lexus-biler, simulerer ogsรฅ girskift
Hyundai har allerede introdusert programvare som simulerer girskift i ytelsesmodellen Ioniq 5 N. Men merket har ikke utviklet en clutchpedal til systemet. I Ioniq 5 N simulerer programvaren girskift fra en 8-trinns dobbelclutch girkasse.
Ikke alle er begeistret for slike systemer. For eksempel har Porsche undersรธkt muligheten for รฅ simulere girskiftet i elbiler. Men i Zuffenhausen har de valgt รฅ si nei takk. Alpine sier det samme. Les mer om det her .