Egentlig er behovet ikke der i det hele tatt. Likevel har Honda utviklet en manuell girkasse for fremtidige elbiler. Spørsmålet er da om japanerne vil bruke det.
Honda har utviklet en manuell girkasse – komplett med girspak og clutchpedal – til sine kommende elbiler. Systemet er imidlertid programvarebasert og nøyer seg derfor med å simulere følelsen av girskift.
Det er derfor ingen mekanisk utløser slik vi kjenner det fra biler med forbrenningsmotor og manuell girkasse.
Dette forteller en Honda-ingeniør til media The Drive under en testkarusell av en prototype fra Hondas kommende 0-serie med elbiler.
Ingeniøren vil imidlertid verken bekrefte eller avkrefte om den simulerte manuelle girkassen er noe Honda har til hensikt å gjøre seriøst i serieproduksjon.
Elektriske motorer leverer fullt dreiemoment fra null omdreininger, og elbiler trenger derfor ikke girkasser med flere gir som bensin- og dieselbiler. Av samme grunn nøyer de fleste elbiler seg med en girkasse som har ett gir forover og bakover. Selv om Porsche faktisk har utstyrt sin Taycan med to gir.
En manuell girkasse, i stil med den Honda har utviklet, kan imidlertid gjøre det å kjøre elbil til en mer involvert opplevelse. Elbiler blir generelt kritisert for å være både monotone og kjedelige.
LES OGSÅ: Brabus Big Boy er en bobil med 12,8-liters dieselmotor
Toyota har også utviklet en manuell girkasse for elbiler og planlegger å sette den i produksjon. Toyotas utgivelse, som også skal brukes i Lexus-biler, simulerer også girskift
Hyundai har allerede introdusert programvare som simulerer girskift i ytelsesmodellen Ioniq 5 N. Men merket har ikke utviklet en clutchpedal til systemet. I Ioniq 5 N simulerer programvaren girskift fra en 8-trinns dobbelclutch girkasse.
Ikke alle er begeistret for slike systemer. For eksempel har Porsche undersøkt muligheten for å simulere girskiftet i elbiler. Men i Zuffenhausen har de valgt å si nei takk. Alpine sier det samme. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!