Etter 250 permitteringer – kutter bilgiganten igjen

Ønsket om hva Volvo Trucks har å tilby er ikke det samme som det var for bare ett år siden. Nå kutter fabrikken kraftig.

Volvo Trucks har varslet at det vil bli endringer i produksjonen som følge av fallende etterspørsel etter lastebiler.

Fabrikken i Tuve, Gøteborg, vil bli rammet av innsparinger og arbeidstider som må legges om.

– Vi flytter frontkarosseritrimmingen, hvor vi klargjør frontkroppene for montering, fra kveld til dagvakt for å imøtekomme redusert etterspørsel, sier Helena Lind, pressesjef i Volvo Trucks.

Fallet i etterspørselen er en del av en større trend i bilindustrien, hvor flere produsenter opplever lignende utfordringer. På fabrikken i Tuve har man allerede merket at produksjonshastigheten har gått ned.

– For ett år siden bygde vi 140 biler om dagen, nå er vi nede i rundt 100. Men jeg vet ikke så mye ennå, vi skal sette oss ned og forhandle med Volvo, sier Ulf Albinsson, lokalformann i IF Metall.

LES OGSÅ: Peugeot e-3008 må lades to ganger for å klare 1000 kilometer

Helena Lind understreker at endringene først og fremst vil ramme ansatte på åremål og eksterne konsulenter.

– Dette vil kun ramme konsulenter og åremålsansatte, ikke de som er fast ansatt, sier hun.

Den svenske bilindustrien, hvor produksjon av tunge kjøretøy spiller en betydelig rolle, har imidlertid ikke vært isolert fra utfordringene mange europeiske produsenter står overfor.

– Ute i Europa har de store produsentene sagt at de skal redusere med rundt 30 prosent. Jeg synes Volvo ser ut til å ha gjort det ganske bra, sier Peter Bryntesson i Vehicle Components Group.

Blant de ansatte skaper imidlertid endringene bekymring, spesielt for de uten fast ansettelse. Samtidig har det vært en forståelse for behovet for å tilpasse produksjonen til dagens etterspørsel.

– Bekymret, hva er det ordet? Men det er kjedelig og trist, fremfor alt for kollegene. Men det er en realitet, hvis du ikke selger lastebiler, kan du ikke bygge dem. Du kan ikke lenger bygge for lager, det må være til salgs, sier Ulf Albinsson.

Selv om situasjonen kan virke usikker, tror Bryntesson at det også kan dukke opp nye muligheter.

– For Volvo kan dette også være en mulighet for fornyelse. Nå som man er nede i mindre volumer er det en mulighet for å gå over til elektrifisering, men da må man involvere lastebilsjåfører og andre aktører, det har man tid til nå, sier Peter Bryntesson.

Han ser også en mulig bedring fremover.

– Jeg tror det kan begynne å lette mot slutten av neste år, sier han.

Det er ikke første gang Volvo har måttet kutte ned i år. Tilbake i mars skrev Reuters at lastebilprodusenten sparket 250 ansatte fordi ordrebøkene ikke kunne bære lønnen deres.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...