Volkswagens tekniske sjef Kai Grünitz sier nå at alle merkets elbiler må redesignes fordi sjåførene må 'elske VW' igjen.
Volkswagen har bestemt seg for å redesigne alle sine elbiler. Den nye designen og forbedrede ytelsen må 'tune' elbilene inn på en bane som bedre reflekterer Volkswagens visjon, sier ledelsen.
– Denne stilen burde være mer relatert til hva Volkswagen står for, sier Kai Grünitz, Volkswagens tekniske sjef, til Autocar .
Første steg i denne restruktureringen vil være lanseringen av ID.2 All, som vil finne sted neste år. Denne modellen representerer begynnelsen på en ny estetikk for Volkswagen elbiler, sterkt inspirert av tidligere Golf-modeller.
Volkswagens designsjef, Andreas Mindt, har sett tilbake på merkets historie for å finne stilelementene som nå dukker opp igjen i de kommende elbilene.
I løpet av 2026 vil også de oppdaterte ID-modellene bli introdusert. De nye modellene vil inneholde forbedringer som stammer fra utviklingen av bilprodusentens MEB-arkitektur. Ifølge Kai Grünitz betyr dette blant annet lavere batterikostnader og forbedret ytelse.
LES OGSÅ: Tesla har igjen flest feil for periodisk syn
– Kundene vil se at det har skjedd en endring og en mye større endring enn forventet, sier Grünitz.
En sentral del av Volkswagens langsiktige strategi er utviklingen av SSP-plattformen (Scalable Systems Platform). Teknologien bak er ment som et svar på konkurranse fra kinesiske produsenter og skal introduseres rundt 2028.
For å promotere SSP-prosjektet har Volkswagen inngått et samarbeid med Rivian, som innebærer en investering på ni milliarder kroner i et felles selskap. Ifølge Grünitz vil samarbeidet kombinere Rivians teknologi med Volkswagens ekspertise innen bilproduksjon.
– Teknologien deres er nærmere det vi ser i Kina. Det kombinerer vi med vår kunnskap om å bygge biler til høy standard. Så jeg synes det er et godt samarbeid, sier han.
Med denne planen håper Volkswagen å gjenvinne sin posisjon blant bilprodusentene og å kunne tilby elbiler som er mer konkurransedyktige og relevante i fremtiden som bilindustrien umiddelbart står overfor.