En av bare 28 Saab Sonett II-er er ute for salg. Bilen kan bli den dyreste Saaben som noen gang er solgt.
En Saab Sonett II, som potensielt kan bli verdens dyreste Saab, er nettopp kommet i salg i Sverige.
Bilen, som er blant de sjeldneste eksemplene på Sonett, er hos forhandleren Kaiser Classic. Og her forventer du mye av bilen. Spesielt interessen for det.
Sonett II ble produsert mellom 1966 og 1969 i relativt begrenset antall. Den nåværende bilen stammer fra en forserie på kun 28 eksemplarer som ble produsert våren 1966.
Totalt ble det bygget 1.868 biler i denne generasjonen, hvorav kun 258 var utstyrt med den tresylindrede totaktsmotoren på 841 kubikkmeter. Motoren yter 60 hestekrefter ved 5200 omdreininger i minuttet. Motsatt veier bilen ikke mer enn 745 kilo.
Kom fra USA til Sverige
Bilen er i dag rotete og i god stand. Men det har ikke alltid vært sånn. For bak malingen er det en bemerkelsesverdig historie.
LES OGSÅ: Nye Porsche 911 GT3 RS har ingen bakrute i det hele tatt
Bilen har tilbrakt mange år i USA, hvor den deltok på bilmesser og andre arrangementer. I den perioden ble det ofte kortsluttet for de mange utstillingene og utstillingene, noe som medførte slitasje på den gamle mekanikken.
Senere ble bilen en del av en samling i Massachusetts, hvor tilstanden ble betraktelig dårligere. Faktisk fikk bilen bare forfalle.
I 2016 ble bilen oppdaget av den nåværende eieren, som bestemte seg for å ta den med tilbake til Sverige. Her har bilen gjennomgått en omfattende totalrenovering som holder til i dag.
Prisen er fortsatt ukjent
– Det er en bil som er så unik at det er vanskelig å sette en pris på den.
– Men vi venter noen uker og lar interessen vokse, sier Christian Jacobsson fra Kaiser Classic, som har bilen stående.
Den endelige prisen er derfor ennå ikke fastsatt, men det er anslått at den kan sette nye rekorder for en Saab. Christian Jacobsson forventer imidlertid at bilen vil koste enten én million svenske kroner eller i underkant av. Det tilsvarer 650.000 danske kroner.
Denne Sonett II er et eksempel på Saabs eksperimentering med sportsbiler, og dens beskjedne produksjonstall gjør den til en ettertraktet bil blant samlere.