25. november, 2024

Mercedes må spare milliarder – rammet av en spesiell krise

Mercedes er det siste tyske merket som anerkjenner at det er rammet av krisen i det kinesiske bilmarkedet. Merket fra Stuttgart må spare milliarder.

Mercedes står overfor omfattende nedskjæringer på grunn av betydelig nedgang i salget i det kinesiske markedet.

For å forstå alvoret i situasjonen og finne løsninger besøkte styret nylig spesielt Kina, hvor de analyserte utfordringene og vurderte konkurrentenes utvikling.

Mercedes har ifølge siste kvartalsregnskap måttet si farvel til en dramatisk stor del av konsernets overskudd de siste tre månedene.

Derfor tvinges også ledelsen til flere spareøvelser for å få ned kostnadene.

Denne utviklingen har ført til økt fokus på å redusere kostnader. Det tyske mediet Handelsblatt skriver at bilprodusenten ønsker å gjennomføre ytterligere sparetiltak for å lappe på økonomien.

LES OGSÅ: BMW fyller alle nye dieselbiler med syntetisk drivstoff

Allerede i 2020 satte Mercedes i gang et spareprogram som har som mål å redusere faste kostnader med 20 prosent innen 2025. Det vil si sammenlignet med nivået i 2019.

Til nå har det vært mulig å oppnå en reduksjon på mellom 15 og 16 prosent. Likevel mener Mercedes sin økonomidirektør, Harald Wilhelm, at det ikke er tilstrekkelig i lys av dagens utfordringer i Kina.

Under sitt nylige besøk i Kina, fokuserte Mercedes-ledelsen på å studere det lokale markedet og teknologiske fremskritt.

De undersøkte også bilene til kinesiske konkurrenter og bemerket teknologisk utvikling innen assistentsystemer og selvkjørende biler.

I tillegg ble det gjort avtaler med lokale bedrifter om samarbeid på områder som «intelligente sjåførløsninger».

På grunn av de vedvarende utfordringene i Kina, har Mercedes besluttet å utvide merkevarens spareprogram. Målet er å redusere kostnadene ytterligere, tilsvarende et tosifret milliardbeløp i danske kroner årlig i tillegg til de allerede planlagte besparelsene.

Ifølge Handelsblatt har Mercedes vanskelig for å oppnå en sterk posisjon på elbilmarkedet i Kina. Hvis markedsandelen fortsetter å synke, kan dagens tiltak vise seg å være utilstrekkelige.

De svake salgstallene i Kina kombinert med konkurranse fra lokale produsenter presser Mercedes til å tilpasse seg raskere. Situasjonen understreker behovet for å fortsette å effektivisere produksjonen og utvikle konkurransedyktige produkter i verdens største bilmarked.

Mercedes har det også vanskelig på det amerikanske markedet. Spesielt når det kommer til elbiler. Allerede i fjor kunne Boosted fortelle hvordan merkevarens forhandlere klager over at kundene drar. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Så mye rekkevidde taper elbiler i kaldt vær

Det er den tiden av året. Det har blitt...

Honda lover «superbatteri» for elbiler allerede i 2025

Allerede i januar 2025 starter Honda de første testene...

Volkswagen taper 11 milliarder på ny konkurs

Volkswagen risikerer å tape 11 milliarder danske kroner dersom...

XPENG selger 3000 biler i Danmark på rekordtid

På bare 17 måneder har XPENG levert 3000 biler...

Danske elbileiere gjør den samme dyre feilen

Dette kan koste danske elbileiere dyrt. Likevel gjør mange...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Hva er ikke tillatt her? Hver femte sjåfør ignorerer skiltet

Nye tall viser at én av fem bilister ignorerer stoppskiltet. Selv om det koster en alvorlig stor bot om politiet ser det. Nesten hver...

Kevin Magnussen kommer med en skuffende melding

Om bare noen uker er Kevin Magnussen en saga blott i Haas. Sannsynligvis også i Formel 1 og kanskje i motorsport for alltid. Det...

Helt ny Tesla mistet lakken etter første vask

Lakken på en splitter ny Tesla forsvant flere steder på bilen da bilen ble vasket for første gang. Ifølge forbrukerklagenemnda utgjør skadene 75.000 kroner....

Hvordan skifte gir i en Tesla med svart skjerm

I dag samler Tesla så å si alle funksjoner i bilens infotainmentskjerm. Men det er faktisk mulig å få bilen i gir hvis skjermen...

Volkswagen angrer – Polo overlever som bensinbil

Volkswagen hadde faktisk bestemt seg for å la den lille bensindrevne Poloen ligge i graven. Men nå har bilmerket ombestemt seg. Volkswagen ville fase...

XPENG selger 3000 biler i Danmark på rekordtid

På bare 17 måneder har XPENG levert 3000 biler til danske kunder og åpnet et nytt leveringssenter i Hillerød. XPENG har nådd en ny...

Verdens dyreste Saab er i salg i Sverige

En av bare 28 Saab Sonett II-er er ute for salg. Bilen kan bli den dyreste Saaben som noen gang er solgt. En Saab...

BMW fyller alle nye dieselbiler med syntetisk drivstoff

HVO 100 er en mer miljøvennlig diesel. Fra januar fylles alle nye dieselbiler hos BMW med det syntetiske drivstoffet. BMW har bestemt seg for...

Citroën C3 får 0 stjerner i kjent sikkerhetstest

Versjonen av Citroën C3 Aircross, som selges på det søramerikanske markedet, er så dårlig med tanke på sikkerhet at den får nøyaktig 0 stjerner....

Fylt med feil – Volvo tilbakekaller splitter ny elbil

Volvo EX90 skulle vært et elektrisk prestisjeprosjekt, men har i stedet endt opp som et bugfylt mareritt. Nå blir de første bilene tilbakekalt. Da...

Bilgigant i krise sier opp ytterligere 5500 ansatte

Det er ikke bare bilmerkene som er rammet av krisen. Det samme er underleverandørene. Nå vil Bosch kvitte seg med ytterligere 5500 ansatte. Bosch,...

Nye Porsche 911 GT3 RS har ingen bakrute i det hele tatt

Nye Porsche 911 GT3 RS Manthey har en spoiler så gigantisk at bakruten må dø. Karbonfiberpanelet er derimot 25 prosent lettere. Manthey, som Porsche...