28. november, 2024

Mercedes' revolusjonerende bremser trenger aldri å skiftes

Mercedes satser på å kunne utstyre bilene med bremser som aldri skal skiftes før 2040. Bremsene skal vare bilens levetid.

Hvis du ikke akkurat brenner dekk, kan clutchen i en bil lett følge bilen fra samlebånd til skrot. Nå vil Mercedes gjøre det samme med bremsene.

Det som kan høres ut som science fiction er ekte nok. Uansett tester Mercedes sine ingeniører et sett med bremser som aldri må skiftes.

Tanken er å flytte bremsene fra hjulene og inn i selve motoren. Sånt kan av helt naturlige årsaker kun gjøres på elbiler. Derfor utfører Mercedes også kun testarbeidet på elbiler.

Mer konkret er tanken å la elmotoren selv klare det meste av bremsingen. På forhånd tror fabrikkfolket i Stuttgart at regenereringen av energi, som i dag bremser de aller fleste elbiler, kan håndtere 98 prosent av alle behov for å bremse.

Det nye er at Mercedes skal sette inn et sikkerhetssystem som tar seg av den gjenværende og mer akutte bremsingen. Altså der føreren virkelig står på bremsen for å holde seg i ro.

LES OGSÅ: Bilkirkegård med 17.000 biler oppsto spontant

Mercedes-Benz har utviklet et nytt bremsesystem for elbiler som potensielt kan eliminere behovet for å bytte bremser. Systemet bruker en sirkulær skive som er plassert mellom to bremseklosser.

For å møte utfordringen med bremsestøv som kan samle seg i motoren, er det implementert mindre skiver. Bremsevæske kan potensielt føre til funksjonsfeil i motoren.

En potensiell ulempe med systemet er risikoen for overoppheting. Ettersom bremsene er integrert i motoren, kan det genereres betydelige mengder varme. Mercedes-Benz ingeniører undersøker muligheten for å bruke vannkarbonisering som en løsning på dette problemet.

Det nye bremsesystemet reduserer vekten på hjulene med nesten 100 kg. Denne vektreduksjonen muliggjør også produksjon av hjul med lukket design. Denne designendringen kan forbedre bilens aerodynamikk, noe som kan resultere i lavere energiforbruk og økt rekkevidde.

At de nye bremsene kun utvikles for elbiler betyr imidlertid ikke at merket utelukkende satser på elbiler. Faktisk har merket i år måttet innrømme at du tross alt ikke klarer deg uten forbrenningsmotoren.

Direktøren for det hele, svensk-tyskeren Sten Ola Källenius, skal ha stoppet utviklingen av flere elbiler. Akkurat som han har bevilget midler til utvikling av 'hypereffektive forbrenningsmotorer'. Les mer om det her .

https://youtu.be/iysMG2dVSko?si=n959DBusjvcRF0CK

Latest

Don't miss

Bilmerke starter produksjonen på nytt etter konkurs

Recaros konkurs i Tyskland gjorde at produksjonen i Ineos...

Audi utviklet en 5-sylindret R8 med bakhjulsdrift

I et nytt intervju forteller Porsches leder for e-fuel-avdelingen...

Cadillac godkjent som det 11. laget i Formel 1

Fra og med 2026-sesongen vil Formel 1-feltet utvides til...

Utbrente Tesla-batterier koster 40.000 kroner hver gang

Hver gang et dødt Tesla-batteri skal kasseres, følger det...

Nå må elbiler se ut som en 'ekte Mercedes', sier direktør

Mercedes' elbiler har så langt skilt seg betydelig ut...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgigantens ikoniske hovedkvarter skal rives

En total riving var planen. Men nå har General Motors ombestemt seg og levert en plan for hva som skal bli av det ikoniske...

Varsler nedgang – Mercedes skal spare flere milliarder

Mercedes har opplevd et betydelig fall i inntjeningen pr bil. Derfor varsler tyskerne nå kutt for milliarder av kroner. Mercedes annonserer en omfattende spareplan...

BMWs nye biler kjører til og med rundt på fabrikken

BMW har satt bilene som kan kjøre selv fra sted til sted på fabrikken i Dingolfing. De frontløse bilene må også rundt en kort...

Verdens viktigste Mercedes er ute for salg

Verdens kanskje viktigste Mercedes, W196 R, er nå ute for salg. Auksjonshuset anslår at prisen for 300 SLR Uhlenhaut, som i fjor ble verdens...

Audi utviklet en 5-sylindret R8 med bakhjulsdrift

I et nytt intervju forteller Porsches leder for e-fuel-avdelingen at Audi utviklet en femsylindret R8 med turbo og bakhjulsdrift. Tyskerne skrotet imidlertid det hele...

Oljeselskapet har utviklet verdens raskeste ladestasjon

Det sveitsiske mineraloljeselskapet Avia har utviklet et ladestativ som med en ladeeffekt på 600 kW er verdens raskeste i sitt slag. Det sveitsiske oljeselskapet...

Dette Black Friday-tilbudet koster deg 1000 DKK i boden

Klistremerket er ulovlig å bruke på offentlig vei. Likevel er den lett å få tak i. Også på Black Friday. Men bilskilt kan ikke...

Porsche kansellerer elbilplaner og bygger flere bensinbiler

Porsche trekker nå delvis i land når det gjelder elbiler. På den annen side øker merket fra Zuffenhausen andelen bensinmodeller. Porsche har justert planene...

BMW M3 GTR fra Need for Speed Most Wanted er en realitet

Det tok 19 år. Men nå finnes bilen over dem alle i Need for Speed Most Wanted, BMW E46 M3 GTR, også i den...

Eier flere selskaper i Danmark – bilgiganten taper milliarder

Den svenske bilimportøren Hedin Mobility, som de siste årene har kjøpt opp flere selskaper i Danmark, risikerer å få slettet en rekke lån etter...

Peugeot stopper leveranser fordi biler sprekker

Peugeot, som eies av bilkonsernet Stellantis, opplyser at ingen av de problematiske bilene er levert fordi sprekkene ble oppdaget. Peugeot har bestemt seg for...

Bilgiganten vil legge ned enda en europeisk bilfabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis truer med å stenge en fabrikk i England. Her bygges det hovedsakelig varebiler for konsernets europeiske merker. Stellantis, verdens...