I et nytt intervju forteller Porsches leder for e-fuel-avdelingen at Audi utviklet en femsylindret R8 med turbo og bakhjulsdrift. Tyskerne skrotet imidlertid det hele igjen.
Audi R8 eksisterer ikke lenger. Den siste bilen forlot fabrikken i år. Og mye tyder på at det ikke kommer igjen.
Men mye kunne også vært annerledes hvis det bare hadde gått litt annerledes. Foreløpig viser det seg at Audi utviklet en femsylindret R8 med både turbo og bakhjulsdrift.
Dette forteller Porsches eFuels-prosjektleder Marcos Marques i et intervju med den britiske motorjournalisten Steve Sutcliffe.
Ifølge Marques kom Audi-folket så langt med tanken om at de hadde utviklet en versjon av merkets femsylindrede rekkemotor som i hvert fall dreiemomentmessig overgikk V10-motoren på 5,2 liter. Til sammenligning er femte rad bare en 2,5-liters affære.
For å gjøre vondt verre hadde Audi planer om å pare den femsylindrede motoren og R8 med manuell girkasse. Noe som faktisk ble gjort. Nesten da. For den mindre Audi TT er det faktisk akkurat den kombinasjonen i en bakhjulsdrevet versjon.
LES OGSÅ: Motorsykkelmerket KTM kan gå konkurs om 90 dager
I forhold til The Drive er ikke Audi mye for å bekrefte eller avkrefte historien. En talsmann kaller det "bare" et rykte. Vedkommende opplyste imidlertid at det i så fall – om det er noe å si – er/var snakk om utviklingsarbeid på første generasjon av R8.
Det er ikke første gang at et prosjekt har blitt droppet underveis. Ikke engang i bilbransjen. Eller kanskje vi bør si spesielt i bilindustrien. For mer enn 20 år siden utviklet BMW en E46 M3 Touring.
Ingeniørene fikk imidlertid beskjed av ledelsen om å droppe ideen, da arbeidet deres vil bli for dyrt å sette i serieproduksjon. BMW er imidlertid noe mer frittalende enn Les mer om den bilen her .