Den tyske tuneren Manhart har vist sin kjærlighet på den siste tappingen av M3. Halvveis i modellens levetid har den nå 855 hestekrefter.
Den tyske tuneren Manhart har gitt BMW M3 Touring en betydelig økning i kraft, og bringer den totale ytelsen opp til 855 hestekrefter.
Den kraftig modifiserte stasjonsvognen, som har fått navnet MH3 800 Touring, har dermed fått hestekrefter tilsvarende nesten en hel BMW Z4 på toppen av de 510 hestekreftene fra fabrikken.
For å oppnå denne betydelige økningen har Manhart tryllet frem en rekke endringer i motorrommet. I tillegg til ny motorstyring er alt fra stempler til vevstenger skiftet ut.
Som de to turboladerne nå jobber under et enda høyere trykk. For å håndtere den ekstra kraften og varmen de genererer, har Manhart kastet en større intercooler inn i bilen, et nytt karbonfiberinntak og et helt nytt eksosanlegg.
I tillegg til motoroppgraderingene har Manhart skrudd inn H&R-fjærer i understellet. Bilen står ellers på en felgmontering som heter 20" foran og 21" bak. Bremsene er imidlertid så gode, mener Manhart, at det ikke har vært nødvendig å tukle med dem fra fabrikken.
LES OGSÅ: Kun 0,6 prosent ønsker denne støtten til elbiler
Den 8-trinns automatkassen er imidlertid optimalisert for å kunne håndtere motorens økte dreiemoment på 1.090 Nm.
På utsiden har Manhart installert et karosserisett bestående av nye grillinnsatser foran, en frontspoiler, sideskjørt, en bakvinge og en diffuser med fire enderør i stil med fabrikkmontering fra M3 Performance.
Manhart har ikke gitt ut spesifikke produksjonsnummer eller priser for MH3 800 Touring. Men med tanke på prisen på en standard M3 Touring, som i Danmark koster fra 1.990.460,- og omfanget av modifikasjonene, må det forventes at bilen blir en dyr affære.