25. april, 2025

La du merke til det? Storebæltsbroen utførte et vilt triks

Etter år med forberedelser gjør Sund & Bælt seg klare til å ta tak i den vestlige delen av Storebæltbroen for første gang noensinne. De lover at bilistene ikke skal føle noe

Den vestlige delen av Storebæltsbroen har blitt tekket for første gang noensinne. Denne himlingen er en del av et større vedlikeholdsprosjekt som Sund & Bælt står bak.

Prosjektet har som mål å erstatte glideplatene som sikrer bruens fleksibilitet og evne til å tilpasse seg temperaturendringer. Arbeidet markerer en milepæl i vedlikeholdet av den nesten sju kilometer lange brua.

Det skriver Sund & Bælt, som drifter brua, i en pressemelding .

Bruas konstruksjon hviler på lager, hvor glideplatene ligger mellom øvre og nedre del av lageret. Disse platene, som består av teflon, lar broen utvide seg i varme og trekke seg sammen i kulde.

Etter mer enn 25 års bruk er glideplatene utslitt og krever utskifting. For å utføre dette arbeidet er det nødvendig å løfte broen slik at lagrene kan fjernes.

LES OGSÅ: Fotoboksene på Storebælt fungerer fortsatt ikke

Forberedelsene til himlingen har tatt flere år og krevd utvikling av spesialdesignede verktøy og utstyr. Ifølge ingeniør og prosjektleder Sophie Juulsgård har prosjektet vært en kompleks oppgave:

" Du kan ikke slå opp i en manual når du skal løfte Storebæltsbroen, som veier flere tusen tonn. Hver eneste del av broen er unik, og det er derfor jeg tør å kalle det en stor oppfinnsomhet som nå, etter mange måneders arbeid har vi funnet en sikker og effektiv metode ."

Det ble gjennomført et prøvetak 28. november hvor en av de 64 bryggene ble løftet ved hjelp av 12 spesialdesignede jekker. Jekkene, som kan løfte opptil 9000 tonn, skapte en åpning på 20 millimeter.

Dette ga plass til å fjerne brolagrene, men uten å erstatte dem under prøvetaket. Arbeidet ble utført uten å påvirke trafikken.

Etter prøvetaket må Sund & Bælt gjennom anbud finne en entreprenør for å utføre utskifting av skyveplatene på alle 64 brupiller. Selve arbeidet forventes å ta 3-5 år.

Fakta:

  • Great Belt-koblingen ble fullført i 1998, men lagrene ble installert i 1995.
  • Hver broseksjon som er opphengt veier ca. 5500 tonn.
  • Bruas lager veier mellom 5,5 og 7,5 tonn, mens glideplatene har en tykkelse på 6 mm når de er nye.
  • Rambøll gir råd om oppgaven, mens HYTOR har levert jekker til testtaket.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Influencer «mishandler» dyr i bil for 22 millioner kroner

Det har skapt ramaskrik på sosiale medier at influenceren...

BMW-eier knuser 5 politibiler og 7 betjenter

En politijakt etter en eldre BMW F10 endte i...

Fisherman Ocean for 1,7 millioner kroner igjen på gata

En spøkelsesaktig konvoi av splitter nye Fisker Ocean-elbiler står...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia...

Tesla i ny nedtur – 66 prosent av inntjeningen er borte

Elbilgiganten Tesla ble hardt rammet på inntjeningen i løpet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....