4. desember, 2024

La du merke til det? Storebæltsbroen utførte et vilt triks

Etter år med forberedelser gjør Sund & Bælt seg klare til å ta tak i den vestlige delen av Storebæltbroen for første gang noensinne. De lover at bilistene ikke skal føle noe

Den vestlige delen av Storebæltsbroen har blitt tekket for første gang noensinne. Denne himlingen er en del av et større vedlikeholdsprosjekt som Sund & Bælt står bak.

Prosjektet har som mål å erstatte glideplatene som sikrer bruens fleksibilitet og evne til å tilpasse seg temperaturendringer. Arbeidet markerer en milepæl i vedlikeholdet av den nesten sju kilometer lange brua.

Det skriver Sund & Bælt, som drifter brua, i en pressemelding .

Bruas konstruksjon hviler på lager, hvor glideplatene ligger mellom øvre og nedre del av lageret. Disse platene, som består av teflon, lar broen utvide seg i varme og trekke seg sammen i kulde.

Etter mer enn 25 års bruk er glideplatene utslitt og krever utskifting. For å utføre dette arbeidet er det nødvendig å løfte broen slik at lagrene kan fjernes.

LES OGSÅ: Fotoboksene på Storebælt fungerer fortsatt ikke

Forberedelsene til himlingen har tatt flere år og krevd utvikling av spesialdesignede verktøy og utstyr. Ifølge ingeniør og prosjektleder Sophie Juulsgård har prosjektet vært en kompleks oppgave:

" Du kan ikke slå opp i en manual når du skal løfte Storebæltsbroen, som veier flere tusen tonn. Hver eneste del av broen er unik, og det er derfor jeg tør å kalle det en stor oppfinnsomhet som nå, etter mange måneders arbeid har vi funnet en sikker og effektiv metode ."

Det ble gjennomført et prøvetak 28. november hvor en av de 64 bryggene ble løftet ved hjelp av 12 spesialdesignede jekker. Jekkene, som kan løfte opptil 9000 tonn, skapte en åpning på 20 millimeter.

Dette ga plass til å fjerne brolagrene, men uten å erstatte dem under prøvetaket. Arbeidet ble utført uten å påvirke trafikken.

Etter prøvetaket må Sund & Bælt gjennom anbud finne en entreprenør for å utføre utskifting av skyveplatene på alle 64 brupiller. Selve arbeidet forventes å ta 3-5 år.

Fakta:

  • Great Belt-koblingen ble fullført i 1998, men lagrene ble installert i 1995.
  • Hver broseksjon som er opphengt veier ca. 5500 tonn.
  • Bruas lager veier mellom 5,5 og 7,5 tonn, mens glideplatene har en tykkelse på 6 mm når de er nye.
  • Rambøll gir råd om oppgaven, mens HYTOR har levert jekker til testtaket.

Latest

Don't miss

Porsche tilbakekaller 3000 biler med ulovlige frontlykter

Porsche tilbakekaller nå nesten 3000 biler med ulovlige frontlykter....

Varsler nedgang – Mercedes skal spare flere milliarder

Mercedes har opplevd et betydelig fall i inntjeningen pr...

9 Volkswagen-fabrikker lammet av streik – ansatte raser

I helgen varslet de ansatte ved Volkswagens tyske fabrikker...

Audi dumper prisen på A6 e-tron i Danmark

Audi i Danmark sier selv at den har fått...

Ville tall: Billig Dacia knuser Tesla Model Y igjen

Den billige Dacia Sandero knuser igjen, igjen Tesla Model...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilkonsernet i krise selger en batterifabrikk som ikke finnes

Som så mange andre bilkonsern sliter General Motors mot dårlig økonomi. Nå prøver de å selge en batterifabrikk på milliard dollar. General Motors selger...

Sverige forbyr bensinstasjoner å vise prisen på bensin

Svenske konkurransemyndigheter mener det er noe snik ved at bensinselskapene støtter seg på hverandre. Derfor er det nå forbudt å legge ut drivstoffpriser på...

De fleste kommuner vil ikke innføre nullutslippssoner

De har fått lov. Likevel sier de aller fleste av Danmarks 98 kommuner nei til å innføre nullutslippssonene som trer i kraft 1. januar...

Den dyreste Pagani som noen gang er solgt

Den dyreste Pagani noensinne har nettopp blitt solgt på auksjon. Den ekstremt sjeldne Zonda-modellen er fra 2014, men det gjorde ingen forskjell på prisen....

Forskere vil redde forbrenningsmotoren med bensin fra tang

Et team av forskere fra Barbados jobber for tiden med å lage syntetisk bensin fra en tangart som allerede anses som invasiv. Det er...

Renault 5 er en skuffelse i kollisjonstester, sier FDM

Nye Renault 5 er på mange måter et håp for det franske bilmerket. Men hos FDM mener de at sikkerheten er avslått. Det viser...

Polestar og Søren Le Schmidt i alternativt samarbeid på Kongens Nytorv

Hva har mote med biler å gjøre? Vel, det vet vi ikke heller, men Polestar og Søren Le Schmidt gir den nå gass sammen...

Nytt bilmerke skal bygge elektrisk Golf for Volkswagen

Først ville de ikke, så ville de likevel. Og nå trenger Volkswagen Rivians hjelp til å bygge en ny e-Golf. Volkswagen trenger hjelp fra...

Biltyvenes nye triks koster 10.000 kroner hver gang

Politiet Midt- og Vestsjælland har på bare ett døgn pågrepet 13 bileiere som fikk stjålet dyre sidespeil. Tyvenes triks koster typisk 10.000 kroner. Den...

Nissans fortjeneste har kollapset med 90 prosent

Nissan, som for tiden er et år unna å stenge helt, ser på en halvårsrapport der driftsresultatet har krympet med 90 prosent. Nissan har...

Tidligere VW-direktør krever mye mer støtte til elbiler

Elbilene klarer seg ikke uten støtte. Omtrent slik kan den avgjørende direktøren i Volkswagen i England, Alex Smith, tolke teksten etter at regjeringen lemper...

Elbiler gikk amok i natt – politiet kan ikke gjøre noe

Natt til onsdag gikk det amok en oppdatering for en hel rekke av Volkswagens elbiler rundt om på Sjælland. Feilen utløste alarmene. En feil...