Etter år med forberedelser gjør Sund & Bælt seg klare til å ta tak i den vestlige delen av Storebæltbroen for første gang noensinne. De lover at bilistene ikke skal føle noe
Den vestlige delen av Storebæltsbroen har blitt tekket for første gang noensinne. Denne himlingen er en del av et større vedlikeholdsprosjekt som Sund & Bælt står bak.
Prosjektet har som mål å erstatte glideplatene som sikrer bruens fleksibilitet og evne til å tilpasse seg temperaturendringer. Arbeidet markerer en milepæl i vedlikeholdet av den nesten sju kilometer lange brua.
Det skriver Sund & Bælt, som drifter brua, i en pressemelding .
Bruas konstruksjon hviler på lager, hvor glideplatene ligger mellom øvre og nedre del av lageret. Disse platene, som består av teflon, lar broen utvide seg i varme og trekke seg sammen i kulde.
Etter mer enn 25 års bruk er glideplatene utslitt og krever utskifting. For å utføre dette arbeidet er det nødvendig å løfte broen slik at lagrene kan fjernes.
LES OGSÅ: Fotoboksene på Storebælt fungerer fortsatt ikke
Forberedelsene til himlingen har tatt flere år og krevd utvikling av spesialdesignede verktøy og utstyr. Ifølge ingeniør og prosjektleder Sophie Juulsgård har prosjektet vært en kompleks oppgave:
" Du kan ikke slå opp i en manual når du skal løfte Storebæltsbroen, som veier flere tusen tonn. Hver eneste del av broen er unik, og det er derfor jeg tør å kalle det en stor oppfinnsomhet som nå, etter mange måneders arbeid har vi funnet en sikker og effektiv metode ."
Det ble gjennomført et prøvetak 28. november hvor en av de 64 bryggene ble løftet ved hjelp av 12 spesialdesignede jekker. Jekkene, som kan løfte opptil 9000 tonn, skapte en åpning på 20 millimeter.
Dette ga plass til å fjerne brolagrene, men uten å erstatte dem under prøvetaket. Arbeidet ble utført uten å påvirke trafikken.
Etter prøvetaket må Sund & Bælt gjennom anbud finne en entreprenør for å utføre utskifting av skyveplatene på alle 64 brupiller. Selve arbeidet forventes å ta 3-5 år.
Fakta:
- Great Belt-koblingen ble fullført i 1998, men lagrene ble installert i 1995.
- Hver broseksjon som er opphengt veier ca. 5500 tonn.
- Bruas lager veier mellom 5,5 og 7,5 tonn, mens glideplatene har en tykkelse på 6 mm når de er nye.
- Rambøll gir råd om oppgaven, mens HYTOR har levert jekker til testtaket.