Halvparten av sjรฅfรธrene lar nรฅ bilen stรฅ oftere fordi drivstoffet er blitt for dyrt. Den viser en ny, nederlandsk sirkelbane.
Halvparten av sjรฅfรธrene lar bilen stรฅ parkert oftere enn fรธr. Hรธye drivstoffpriser er en hovedรฅrsak til denne endringen.
En undersรธkelse fra nederlandske Autotrack viser at de รธkende kostnadene ved รฅ fylle opp tanken fรฅr folk til รฅ vurdere alternative transportmรฅter eller helt unngรฅ unรธdvendige turer.
Undersรธkelsen viser ogsรฅ en aldersrelatert forskjell i forhold til hvor ofte sjรฅfรธrer lar bilen stรฅ. Yngre sjรฅfรธrer er mer sannsynlig รฅ endre sine kjรธrevaner som svar pรฅ hรธye drivstoffpriser.
Dette kan ha sammenheng med at eldre generasjoner generelt har en mer solid รธkonomi og dermed er mindre pรฅvirket av prisรธkninger.
Autotrack har ogsรฅ observert en endring i etterspรธrselen i bruktbilmarkedet. Salget av bensinbiler har falt med 3,5 prosent. Mens salget av hybridbiler har รธkt med 41 prosent.
LES OGSร : Hva er ikke lov her? Prisen er 5.000 kroner
Denne รธkningen i populariteten til hybridbiler mรฅ imidlertid ses i lys av at det generelt har dukket opp flere hybridbiler pรฅ bruktbilmarkedet. De fleste nye bilene selges i dag med hybridteknologi, og dette gjenspeiles nรฅ ogsรฅ i bruktbilmarkedet.
Prisen pรฅ brukte hybridbiler er imidlertid fortsatt relativt hรธy. En brukt hybridbil koster i snitt over 40.000 euro, tilsvarende 300.000 kroner. Mens en brukt bensin- eller dieselbil uten hybridteknologi typisk koster mellom 20.000 og 25.000 euro. Tilsvarer 187 000 kr nรฅr det er dyrest.
Selv om det er en รธkende interesse for hybridbiler, er det uklart om denne trenden vil fortsette dersom drivstoffprisene faller. Det er ogsรฅ verdt รฅ merke seg at dieselbiler, til tross for hรธye avgifter og miljรธsoner i byene, fortsatt er populรฆre blant enkelte bilister.