En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker.
Elbiler er ikke overrepresentert i antall trafikkulykker med personskade i Norge. Det viser en ny analyse fra Statistisk sentralbyrå (SSB), som har undersøkt skadehistorikken til elbiler fra 2018 til 2023.
Analysen inkluderer data om trafikkulykker med personskade, antall personbiler og total kjørelengde på personbilene.
I perioden har elbilers andel av personbiler involvert i ulykker økt fra 7 prosent i 2018 til 25 prosent i 2023.
Denne økningen gjenspeiler imidlertid kun den generelle økningen av elbiler på norske veier. I samme periode steg andelen elbiler i den totale personbilparken fra 7 prosent til 24 prosent, og biltypens andel av total kjørelengde steg fra 7 til 28 prosent.
SSB har også undersøkt om elbiler er mer eller mindre involvert i ulykker med alvorlige konsekvenser. Resultatene viser at elbiler var overrepresentert i ulykker der fotgjengere ble skadet i hele perioden. Motsatt var elbiler underrepresentert i dødsulykker.
Analysen fra SSB gir et nøytralt bilde av elbiler og deres involvering i trafikkulykker i Norge. Den viser at elbiler ikke er mer sannsynlig å være involvert i ulykker generelt, men at det er en tendens til å være overrepresentert i ulykker med fotgjengere.
Tall fra Norge skal imidlertid ikke alltid tas for gitt. Så sent som i september måtte Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) trekke tilbake tall fordi de ikke viste at elbilen hadde passert antall bensinbiler i Norge. Les mer om det her .