En ny norsk undersรธkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke nรฅr det gjelder trafikkulykker.
Elbiler er ikke overrepresentert i antall trafikkulykker med personskade i Norge. Det viser en ny analyse fra Statistisk sentralbyrรฅ (SSB), som har undersรธkt skadehistorikken til elbiler fra 2018 til 2023.
Analysen inkluderer data om trafikkulykker med personskade, antall personbiler og total kjรธrelengde pรฅ personbilene.
I perioden har elbilers andel av personbiler involvert i ulykker รธkt fra 7 prosent i 2018 til 25 prosent i 2023.
Denne รธkningen gjenspeiler imidlertid kun den generelle รธkningen av elbiler pรฅ norske veier. I samme periode steg andelen elbiler i den totale personbilparken fra 7 prosent til 24 prosent, og biltypens andel av total kjรธrelengde steg fra 7 til 28 prosent.
SSB har ogsรฅ undersรธkt om elbiler er mer eller mindre involvert i ulykker med alvorlige konsekvenser. Resultatene viser at elbiler var overrepresentert i ulykker der fotgjengere ble skadet i hele perioden. Motsatt var elbiler underrepresentert i dรธdsulykker.
Analysen fra SSB gir et nรธytralt bilde av elbiler og deres involvering i trafikkulykker i Norge. Den viser at elbiler ikke er mer sannsynlig รฅ vรฆre involvert i ulykker generelt, men at det er en tendens til รฅ vรฆre overrepresentert i ulykker med fotgjengere.
Tall fra Norge skal imidlertid ikke alltid tas for gitt. Sรฅ sent som i september mรฅtte Opplysningsrรฅdet for Veitrafikken (OFV) trekke tilbake tall fordi de ikke viste at elbilen hadde passert antall bensinbiler i Norge. Les mer om det her .