5. februar, 2025

Millionær svenske blir bilbransjens mektigste mann

Svensk-tyske mangemillionæren Ola Källenius vil i tillegg til rollen som direktør i Mercedes også være styreleder i sammenslutningen av europeiske bilmerker. Det gjør ham til den mektigste mannen i bransjen.

Mangemillionæren og Mercedes sin svensk-tyske direktør, Ola Källenius, blir nå den mektigste personen i den europeiske bilindustrien.

Som ny styreleder i ACEA, European Automobile Manufacturers' Association, inntar han en sentral posisjon i en bransje under press.

ACEA representerer flere av Europas største bilmerker, og Källenius vil spille en avgjørende rolle når bilindustrien på våre breddegrader skal konkurrere med den fra Kina og USA.

Mercedes-sjefens tid som styreleder starter i 2025, da han må ta tak i problemer som skjerpede utslippskrav og konkurranse fra spesielt kinesiske bilmerker.

Ola Källenius, som har vært administrerende direktør i Mercedes i fem år, fortsetter dermed oppturen i bransjen. Han erstatter Renault-sjef Luca de Meo, som har vært styreleder i ACEA siden 2022.

Organisasjonen ble grunnlagt i 1991 og omfatter 14 av Europas største bil- og lastebilprodusenter og samarbeider tett med 31 nasjonale bransjeforeninger. Volvo Cars og Stellantis har tidligere forlatt ACEA.

Men skal man tro de siste ryktene, vil sistnevnte gå tilbake til foreningen, som gruppen forlot samme år som de Meo ble styreleder.

Bilindustrien står overfor betydelige utfordringer. EUs innstramming av utslippsgrensene kan koste tusenvis av arbeidsplasser samtidig som bilsalget faller.

I tillegg presser kinesiske produsenter på for å få tilgang til det europeiske markedet, blant annet ved å bygge flere fabrikker i EU.

Til slutt må bransjen forholde seg til forbudet mot nye biler med forbrenningsmotorer, som EU ønsker å ha innført senest i 2035. Flere bilmerker, underleverandører og nå sist EU-medlemmer har imidlertid krevd at forbudet skal være det fjernet igjen.

– Under mitt formannskap vil ACEA fokusere på å forbedre de regulatoriske betingelsene for å styrke vår konkurranseevne i den digitale og elektriske æra.

– Vi vil jobbe for en markedsdrevet endring i retning av å redusere industriens CO2-utslipp. Og vi skal stå opp for internasjonal handel som er fri, rettferdig og regelbasert, sier Ola Källenius i en pressemelding .

En av Källenius' prioriteringer vil også være å sikre at europeisk bilproduksjon kan forbli konkurransedyktig globalt. Bekymringen for at produksjonen skal flytte til Kina er utbredt. Men Källenius er fortsatt optimistisk.

– Jeg er overbevist om at bilindustrien i Europa har det som skal til for å fortsette å lykkes i global konkurranse.

Latest

Don't miss

Ferrari tjener nå over 1 million kroner per år. bil

I 2024 solgte Ferrari 13.752 biler. Og det er...

Skyld for flere skader – sjåførene blir dummere

Det burde egentlig vært omvendt. Men alle slags assistansesystemer...

Elbiler mister 50 prosent rekkevidde ved 0 grader

En ny tysk test bekrefter det andre også har...

Så mange dødsfall på danske veier i 2024

Det går riktig vei i dansk trafikk. Omvendt var...

Her brukes syltede agurker som veisalt.

Siden 2019 har myndighetene i Sør-Tyskland eksperimentert med å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen avduker ny elbil til 150.000 kroner

Direktøren i Volkswagen, Thomas Schäfer, mener det blir som å gå inn i Champions League med en elbil til 150.000 danske kroner. Volkswagen har...

Fartoverskridende politimann innrømmer "slurvet" med opptak

Den kjente TV-politimannen Preben Sandager, som for tiden er midtpunktet i en rettssak, måtte allerede i 2016 forklare seg for ledelsen i Midt- og...

Polestar sagsogt for fusk: «Ingen kommentar»

Kinesiske Polestar har blitt saksøkt av en rekke sinte investorer som mener bilmerket har manipulert aksjekursen. Polestar vil ikke kommentere. Polestar blir nå saksøkt...

Tesla fikk et stikk i ryggen på grunn av Elon Musk

En tilfeldig garasje i Los Angeles ble avgjørende for hver Tesla-modell som noen gang er bygget. Det er Elon Musks «feil», sier tidligere ansatt....

Bensinbil dør etter 6 kilometer – kan ikke repareres

General Motors har store problemer med V8-motorene, som inkluderer: Cadillac bruker. Bilene går i stykker på samlebåndet eller etter bare 6 kilometer. 6,2-liters V8-motorene...

Vil ikke hjelpe folk i bensinbiler: "Det er feil"

I elbilenes paradis, Norge, nekter en bilforhandler å hjelpe kundene sine med å kjøpe en bensinbil. Det blir feil, mener direktøren. Nye bensinbiler kan...

Ferrari tjener nå over 1 million kroner per år. bil

I 2024 solgte Ferrari 13.752 biler. Og det er god forretning. For på bunnlinjen er det 14 milliarder kroner igjen etter skatt. Ferrari har...

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om å slå seg sammen langt ned i graven. Dette melder det asiatiske forretningsmediet Nikkei. Nissan...

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040. Elbiler...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...