Millionær svenske blir bilbransjens mektigste mann

Svensk-tyske mangemillionæren Ola Källenius vil i tillegg til rollen som direktør i Mercedes også være styreleder i sammenslutningen av europeiske bilmerker. Det gjør ham til den mektigste mannen i bransjen.

Mangemillionæren og Mercedes sin svensk-tyske direktør, Ola Källenius, blir nå den mektigste personen i den europeiske bilindustrien.

Som ny styreleder i ACEA, European Automobile Manufacturers' Association, inntar han en sentral posisjon i en bransje under press.

ACEA representerer flere av Europas største bilmerker, og Källenius vil spille en avgjørende rolle når bilindustrien på våre breddegrader skal konkurrere med den fra Kina og USA.

Mercedes-sjefens tid som styreleder starter i 2025, da han må ta tak i problemer som skjerpede utslippskrav og konkurranse fra spesielt kinesiske bilmerker.

Ola Källenius, som har vært administrerende direktør i Mercedes i fem år, fortsetter dermed oppturen i bransjen. Han erstatter Renault-sjef Luca de Meo, som har vært styreleder i ACEA siden 2022.

Organisasjonen ble grunnlagt i 1991 og omfatter 14 av Europas største bil- og lastebilprodusenter og samarbeider tett med 31 nasjonale bransjeforeninger. Volvo Cars og Stellantis har tidligere forlatt ACEA.

Men skal man tro de siste ryktene, vil sistnevnte gå tilbake til foreningen, som gruppen forlot samme år som de Meo ble styreleder.

Bilindustrien står overfor betydelige utfordringer. EUs innstramming av utslippsgrensene kan koste tusenvis av arbeidsplasser samtidig som bilsalget faller.

I tillegg presser kinesiske produsenter på for å få tilgang til det europeiske markedet, blant annet ved å bygge flere fabrikker i EU.

Til slutt må bransjen forholde seg til forbudet mot nye biler med forbrenningsmotorer, som EU ønsker å ha innført senest i 2035. Flere bilmerker, underleverandører og nå sist EU-medlemmer har imidlertid krevd at forbudet skal være det fjernet igjen.

– Under mitt formannskap vil ACEA fokusere på å forbedre de regulatoriske betingelsene for å styrke vår konkurranseevne i den digitale og elektriske æra.

– Vi vil jobbe for en markedsdrevet endring i retning av å redusere industriens CO2-utslipp. Og vi skal stå opp for internasjonal handel som er fri, rettferdig og regelbasert, sier Ola Källenius i en pressemelding .

En av Källenius' prioriteringer vil også være å sikre at europeisk bilproduksjon kan forbli konkurransedyktig globalt. Bekymringen for at produksjonen skal flytte til Kina er utbredt. Men Källenius er fortsatt optimistisk.

– Jeg er overbevist om at bilindustrien i Europa har det som skal til for å fortsette å lykkes i global konkurranse.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...