Ford Escort RS Mk.I er tilbake. Den er laget med de originale tegningene fra Ford, som har gitt lisensen videre til Boreham Motorworks. Den nye bilen har 300 hester.
Boreham Motorworks har, med Fords tillatelse, gjenopplivet den originale Escort RS Mk.I. Dette er helt nye biler ved å lage en ny og moderne versjon basert på det originale designet.
Faktisk er den nye modellen bygget på Fords originale tegninger – det vil si fabrikktegninger – med en vri av moderne teknologi.
Ford har sagt ja slik at bilene som skal bygges kan fortsette med reelle serienummer fra fabrikken. Det er derfor en helt offisiell restart av Escort-produksjonen, som ellers stoppet i 1974.
Motormessig tilbyr Boreham to alternativer. Standardmotoren er en 1,8-liters twincam med drivstoffinnsprøytning og sumpsmøring.
Den motoren yter 182 hestekrefter og tar 9000 omdreininger i minuttet. Den er kombinert med en fire-trinns manuell girkasse.
For de som ønsker å få mest mulig ut av den gjenopplivede Escoort tilbys en 2,1-liters firesylindret bensinmotor inspirert av motorsportens verden.
Motoren mates av doble overliggende kamaksler, smidde koblingsstenger av stål og en andre sveiv. Den yter 300 hestekrefter ved 10.000 o/min. Det hele kobles til en fem-trinns "dogleg" girkasse. Altså der første gir er nederst. I tillegg er et komplett eksosanlegg i titan en del av den svært kostbare pakken.
For å sikre at bilen er så tro mot den originale Escort RS som mulig, har Boreham Motorworks fått laget omfattende 3D-skanninger av flere originale biler fra Fords samlebånd. Noe som har gjort det mulig å gjenskape bilens originale dimensjoner samtidig som bilen er mer stiv.
Den nye Mk.I er utstyrt med en differensial med begrenset slipp og gjenget understell for å gi en koropplevelse som minner om den originale RS.
Teknologiske hjelpemidler som servostyring, ABS, traction control og bremseforsterker er også fraværende. Bremsesystemet består av beskjedne 260 mm skiver med fire-stempel calipere foran og 264 mm skiver med to-stempel calipere bak. Bilens totalvekt er redusert til cirka 800 kilo.
Innvendig er det lagt vekt på funksjonalitet med elementer som skinn, alcantara, varme i frontruten, klimaanlegg og komplett interiør. Instrumenteringen er klassisk i stil med den fra 1967, og utformingen av kabinen har beholdt mange funksjoner fra originalmodellen.
Ifølge designsjef Wayne Burgess er det kun gjort mindre endringer sammenlignet med utseendet til originalen – inkludert nye dorhåndtak, baklykter og speil.
– Å gjenskape Ford Escort Mk.I RS handler ikke bare om å bygge en bil, men også om å hedre en arv som har inspirert bilentusiaster i over 50 år, sierBoreham Motorworks -direktør Iain Muir.
Den nye, originale Escort Mk I er imidlertid en gave. Prisene starter på 295.000 pund, tilsvarende 2,7 millioner kroner, og produksjonen er begrenset til 150 eksemplarer. De første bilene forventes levert i tredje kvartal 2025 med en fabrikkgaranti på to år eller 32.000 kilometer.