Ikke alt må nødvendigvis gå opp i elbiler. Folk vil like gjerne ha billige og billigere bensinbiler, sier Mazda-sjefen nå.
Mazda-sjef Masahiro Moro sier at kundene fortsetter å søke billige bensinbiler fremfor dyrere elektriske alternativer.
I et intervju med Automotive News forklarte han at "Kunder leter etter rimelige løsninger fremfor elektriske biler. De vil ha bedre verdi. De leter fortsatt etter en pålitelig forbrenningsmotor."
Mazda anslår at to tredjedeler av salget i USA innen 2030 vil komme fra bensinbiler og hybrider, mens bare en tredjedel vil være elektriske eller plug-in hybridbiler.
Mazda har hatt blandet suksess med elbiler. Den elektriske SUV-en MX-30 ble fjernet fra det amerikanske markedet etter 2023 på grunn av lave salgstall.
Modeller som den kinesiske EZ-6 sedanen og MX-30 e-Skyactiv R-EV, som drives av en liten Wankel-motor, har heller ikke blitt til på den andre siden av Atlanterhavet. Dette viser at Mazdas strategi i stor grad er fokusert på forbrenningsmotoren.
Japanerne forventer imidlertid fortsatt solid vekst i Nord-Amerika. Mazda planlegger å levere 600 000 biler bare i Nord-Amerika innen utgangen av 2024, hvorav 420 000 vil bli solgt i USA.
Innen 2025 har Mazda et mål om å nå 450 000 solgte biler i USA. Hvis det lykkes, vil Mazda nå et salgsvolum uten sidestykke.
Mens andre bilmerker satser på en raskere ombygging til elbiler, har Mazda valgt en mer gradvis tilnærming.
Overgangen til elbiler i USA har også bremset opp de siste 18 månedene, noe som gir Mazda tid til å utvikle teknologien sin.
For eksempel fungerer bilmerket på og med batterier som har enda høyere energitetthet enn det som er kjent i dag. Videre er målet raskere lading samt solid-state batterier. Noe som for mange år siden ble varslet som elbilens egentlige gjennombrudd.
Mazda fortsetter også utviklingen av forbrenningsmotorer. En ny to-kammer Wankel-motor for det amerikanske markedet er på vei. Mazda forventer selv at motoren vil være blant de beste budene på en Wankel-konstruksjon noensinne.
I tillegg er Skyactiv-Z-motoren planlagt lansert sent i 2027, hvor den vil erstatte de nåværende Skyactiv-G- og Skyactiv-X-motorene.
Faktisk anslår Mazda at det ikke selges mer enn 25 prosent av elbilene globalt. Både Toyota og Subaru sier det samme, merker som også nekter å legge forbrenningsmotoren i graven.
Ifølge Mazda skyldes den fortsatte troen på kvaliteten på forbrenningsmotoren ønsket om å snakke med kunder som verdsetter pålitelighet til en overkommelig pris.