Det kan vรฆre noe av det siste Nissan gjรธr. Merket, som kan vรฆre ute av drift neste รฅr, har bygget en elektrisk Skyline R32 GT-R.
Nissan har bygget en elektrisk versjon av Skyline R32 GT-R.
Prosjektet, som startet i mars 2023, markerer en ny retning for den ikoniske sportsbilen. I stedet for den originale RB26DETT rettsekseren er bilen nรฅ utstyrt med full elektrisk drivlinje. Den elektriske Skyline R32 GT-R vil bli offisielt presentert pรฅ Tokyo Auto Salon 2025.
Ifรธlge Nissan er mรฅlet med prosjektet รฅ kombinere de klassiske kvalitetene til BNR32, som er modellens interne fabrikkkode, med mer moderne teknologi.
Bilen ble vist allerede i slutten av forrige mรฅned i forbindelse med R's Meeting pรฅ Fuji Speedway i Japan. Designet er stort sett uendret fra originalen. Men noen detaljer er tilpasset. Tรฅkelysene er fjernet og bremsekaliperne er nรฅ malt oransje.
Nissan har ennรฅ ikke publisert noen tekniske detaljer. Det er imidlertid sannsynlig at bilen fortsatt vil ha firehjulsdrift, muligens med to elektriske motorer โ en pรฅ hver aksel.
Sammenligner vi med Ariya Nismo, som har en effekt pรฅ 430 hk og 600 Nm, vil den elektriske Skyline R32 lett overgรฅ originalversjonen som ga 276 hk og 367 Nm.
Altsรฅ offisielt. For faktisk leverte den relativt lille inline sekseren mye mer enn Nissan รธnsket da bilen var ny i 1989. En sรฅkalt 'gentlemen's agreement' mellom de japanske bilmerkene gjorde at de alle holdt seg under 300 hestekrefter. Pรฅ papiret..
Flere helt originale biler har imidlertid gjentatte ganger bevist pรฅ rullende bane at de har godt over 300 hestekrefter fra fabrikken. Modifisert kan RB26 fรฅ opptil 2000 hestekrefter รฅ gjรธre godt med.
Selv om Nissan beskriver det elektriske R32-prosjektet som et ยซengangstilbudยป, er det sterke indikasjoner pรฅ at neste GT-R i serien vil vรฆre helelektrisk. Hvis Nissan i det hele tatt kommer sรฅ langt.
Merket har sรฅ alvorlige รธkonomiske problemer at selv administrerende direktรธr anslรฅr at det hele kan vรฆre konkurs om et รฅr. Les mer om det her.
Hvis Nissan overlever, kan japanerne bygge pรฅ en konseptbil kalt Hyper Force, som sies รฅ vรฆre god for en effekt pรฅ รฉn megawatt. Eller det samme som 1.341 hestekrefter.
Forbrenningsmotoren er allerede over. Nissan har for lengst annonsert at de ikke vil kaste penger pรฅ teknologien. Omvendt forventer japanerne รฅ vรฆre klare med de fรธrste solid state-batteriene i 2028. En batteritype som i รฅrevis har blitt varslet som elbilens egentlige revolusjon.
Inntil da er den elektriske Skyline R32 รฅ se pรฅ Tokyo Auto Salon fra 10-12. Januar. Den nรฅvรฆrende R35 GT-R vil ogsรฅ vรฆre til stede i en Nismo Special Edition kun tilgjengelig i Japan.