Det kan være noe av det siste Nissan gjør. Merket, som kan være ute av drift neste år, har bygget en elektrisk Skyline R32 GT-R.
Nissan har bygget en elektrisk versjon av Skyline R32 GT-R.
Prosjektet, som startet i mars 2023, markerer en ny retning for den ikoniske sportsbilen. I stedet for den originale RB26DETT rettsekseren er bilen nå utstyrt med full elektrisk drivlinje. Den elektriske Skyline R32 GT-R vil bli offisielt presentert på Tokyo Auto Salon 2025.
Ifølge Nissan er målet med prosjektet å kombinere de klassiske kvalitetene til BNR32, som er modellens interne fabrikkkode, med mer moderne teknologi.
Bilen ble vist allerede i slutten av forrige måned i forbindelse med R's Meeting på Fuji Speedway i Japan. Designet er stort sett uendret fra originalen. Men noen detaljer er tilpasset. Tåkelysene er fjernet og bremsekaliperne er nå malt oransje.
Nissan har ennå ikke publisert noen tekniske detaljer. Det er imidlertid sannsynlig at bilen fortsatt vil ha firehjulsdrift, muligens med to elektriske motorer – en på hver aksel.
Sammenligner vi med Ariya Nismo, som har en effekt på 430 hk og 600 Nm, vil den elektriske Skyline R32 lett overgå originalversjonen som ga 276 hk og 367 Nm.
Altså offisielt. For faktisk leverte den relativt lille inline sekseren mye mer enn Nissan ønsket da bilen var ny i 1989. En såkalt 'gentlemen's agreement' mellom de japanske bilmerkene gjorde at de alle holdt seg under 300 hestekrefter. På papiret..
Flere helt originale biler har imidlertid gjentatte ganger bevist på rullende bane at de har godt over 300 hestekrefter fra fabrikken. Modifisert kan RB26 få opptil 2000 hestekrefter å gjøre godt med.
Selv om Nissan beskriver det elektriske R32-prosjektet som et «engangstilbud», er det sterke indikasjoner på at neste GT-R i serien vil være helelektrisk. Hvis Nissan i det hele tatt kommer så langt.
Merket har så alvorlige økonomiske problemer at selv administrerende direktør anslår at det hele kan være konkurs om et år. Les mer om det her.
Hvis Nissan overlever, kan japanerne bygge på en konseptbil kalt Hyper Force, som sies å være god for en effekt på én megawatt. Eller det samme som 1.341 hestekrefter.
Forbrenningsmotoren er allerede over. Nissan har for lengst annonsert at de ikke vil kaste penger på teknologien. Omvendt forventer japanerne å være klare med de første solid state-batteriene i 2028. En batteritype som i årevis har blitt varslet som elbilens egentlige revolusjon.
Inntil da er den elektriske Skyline R32 å se på Tokyo Auto Salon fra 10-12. Januar. Den nåværende R35 GT-R vil også være til stede i en Nismo Special Edition kun tilgjengelig i Japan.