I Norge skal det betales særskilt bompengeavgift når biler slipper ut en viss mengde CO2 pr kilometer. Grensen blir rett og slett lavere.
Fra begynnelsen av nyttår vil Norge heve en særskilt bompengeavgift på bensin- og dieselbiler. Dette skjer som et ledd i en tilpasning av landets bilavgifter, hvor det blant annet innføres en nedre grense for CO2-utslipp, fordi det ilegges en engangsavgift.
Til nå har grensen vært 70 gram CO2 per kilometer. Men fra neste år skal den senkes til 60 gram. Og det påvirker så å si alle biler med forbrenningsmotor
Endringene rammer spesielt biler med høyere CO2-utslipp, inkludert bensin- og dieselbiler og ladbare hybrider.
Ifølge beregninger fra Opplysningsrådet for Veitrafikken , OFV, vil for eksempel modeller som BMW 330e og Toyota RAV4 møte en avgiftsøkning på inntil 32.000 danske kroner. For MG HS kan økningen komme opp i nesten 40.000 kroner.
Samtidig vil en del av de eksisterende avgiftene justeres i forhold til inflasjonen, noe som vil føre til merkostnader for bileierne.
I tillegg økes CO2-avgiften på bensin og diesel som drivstoff. Det betyr konkret at det blir dyrere å fylle drivstoff. Uansett om bilen er ny eller ikke.
Norge har lenge jobbet for å redusere utslippene fra transportsektoren og har ved flere anledninger justert avgiftssystemet for å holde hånden under elbiler og andre lavutslippskjøretøy.
De nye avgiftene må sees på som en videreføring av denne strategien og er samtidig en del av landets overordnede klimamål. Norge må imidlertid be om en lov for å gi elbiler en spesiell fordel. Les mer om det her.
Med de kommende endringene blir det enda dyrere å kjøpe og eie tradisjonelle bensin- og dieselbiler i Norge. Dette kan forventes å påvirke forbrukernes valg og presse mer mot elbiler og andre alternativer til forbrenningsmotoren.
Informasjon fra OFV må imidlertid tas med en klype salt. Tidligere i år måtte forbundet trekke tilbake tall som hevdet at elbilen hadde mer enn halvert bensinbilen i Norge.