Bensin- og dieselbiler skal – for enhver pris – forbys. I hvert fall i Sverige. Det mener klima- og miljøminister Romina Pourmokhtari. Regningen ender hos bilistene.
Sverige insisterer på å opprettholde et forbud mot diesel- og bensinbiler fra 2035, selv om flere andre EU-land er imot det. Diskusjonen om fremtidens bilmarked skaper politisk uenighet, særlig blant medlemsland som Italia, Tsjekkia og Slovakia, som ønsker å oppheve forbudet.
Mens mange land presser på for en kursendring, mener Sverige at EUs plan om kun å tillate salg av elbiler må opprettholdes.
Ifølge Sveriges klima- og miljøminister Romina Pourmokhtari er det avgjørende at EU jobber videre mot full elektrifisering av bilmarkedet.
Til tross for interne tilpasninger i Sverige, hvor bensinavgiften er senket og elavgiften hevet, opprettholder landet sin støtte til kravet om 100 prosent elbiler fra 2035.
– Jeg er veldig bekymret for denne utviklingen. Vi følger nøye med og vil gjøre alt for å sikre at lovverket ikke endres, ifølge nyhetsbyrået TT , sa Pourmokhtari etter en mote med EUs miljøministre i Brussel.
På moten ble også målsettingen om 90 prosent reduksjon i CO2-utslipp innen 2040 avvist, en ambisjon som også Sverige støtter.
Diskusjonene synliggjør utfordringene som EU står overfor i forsøket på å sikre en felles innsats mot klimaendringer. Motstanden fra flere medlemsland, inkludert Italia, har skapt økt press på EUs konservative partigruppe, som fortsetter å jobbe mot et forbud mot forbrenningsmotorer.
Samtidig er det klart at enkeltland som Danmark heller ikke har frihet til å innføre egne forbud mot diesel- og bensinbiler.
Allerede i 2019 ble det fastslått av EU at et fullstendig forbud mot markedsføring, import eller registrering av nye fossildrevne biler ikke er forenlig med EUs regler. Daværende EU-kommissær Elzbieta Bienkowska understreket dette overfor det danske parlamentets Europakomité.
I Danmark har partier som Venstre og SF foreslått at salg av diesel- og bensinbiler skal forbys fra 2030. Men dette er ulovlig. På det punktet må Danmark følge EUs regler, og det er ingen vei utenom.
Elzbieta Bienkowska skrev dette allerede i 2019 i et svar til det danske parlamentets såkalte Europakomité.
– I henhold til gjeldende EU-lovgivning om typegodkjenning er et fullstendig forbud mot markedsføring, import eller registrering av nye bensin- og dieselbiler i en medlemsstat ikke forenlig med EU-retten.