Sverige står fast: Bensin- og dieselbiler må forbys

Bensin- og dieselbiler skal – for enhver pris – forbys. I hvert fall i Sverige. Det mener klima- og miljøminister Romina Pourmokhtari. Regningen ender hos bilistene.

Sverige insisterer på å opprettholde et forbud mot diesel- og bensinbiler fra 2035, selv om flere andre EU-land er imot det. Diskusjonen om fremtidens bilmarked skaper politisk uenighet, særlig blant medlemsland som Italia, Tsjekkia og Slovakia, som ønsker å oppheve forbudet.

Mens mange land presser på for en kursendring, mener Sverige at EUs plan om kun å tillate salg av elbiler må opprettholdes.

Ifølge Sveriges klima- og miljøminister Romina Pourmokhtari er det avgjørende at EU jobber videre mot full elektrifisering av bilmarkedet.

Til tross for interne tilpasninger i Sverige, hvor bensinavgiften er senket og elavgiften hevet, opprettholder landet sin støtte til kravet om 100 prosent elbiler fra 2035.

– Jeg er veldig bekymret for denne utviklingen. Vi følger nøye med og vil gjøre alt for å sikre at lovverket ikke endres, ifølge nyhetsbyrået TT , sa Pourmokhtari etter en mote med EUs miljøministre i Brussel.

På moten ble også målsettingen om 90 prosent reduksjon i CO2-utslipp innen 2040 avvist, en ambisjon som også Sverige støtter.

Diskusjonene synliggjør utfordringene som EU står overfor i forsøket på å sikre en felles innsats mot klimaendringer. Motstanden fra flere medlemsland, inkludert Italia, har skapt økt press på EUs konservative partigruppe, som fortsetter å jobbe mot et forbud mot forbrenningsmotorer.

Samtidig er det klart at enkeltland som Danmark heller ikke har frihet til å innføre egne forbud mot diesel- og bensinbiler.

Allerede i 2019 ble det fastslått av EU at et fullstendig forbud mot markedsføring, import eller registrering av nye fossildrevne biler ikke er forenlig med EUs regler. Daværende EU-kommissær Elzbieta Bienkowska understreket dette overfor det danske parlamentets Europakomité.

I Danmark har partier som Venstre og SF foreslått at salg av diesel- og bensinbiler skal forbys fra 2030. Men dette er ulovlig. På det punktet må Danmark følge EUs regler, og det er ingen vei utenom.

Elzbieta Bienkowska skrev dette allerede i 2019 i et svar til det danske parlamentets såkalte Europakomité.

– I henhold til gjeldende EU-lovgivning om typegodkjenning er et fullstendig forbud mot markedsføring, import eller registrering av nye bensin- og dieselbiler i en medlemsstat ikke forenlig med EU-retten.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...