Når man legger sammen eierskap i kroner og øre, er det like dyrt å eie en bensindrevet Mercedes E-klasse som en billig elbil fra MG, viser ny forskning.
I en test som svenske Vi Bilägre står bak, har det kommet frem at en billig elbil fra kinesiske MG er like dyr som en bensindrevet Mercedes E-klasse.
I hvert fall når det kommer til eierkostnadene. I løpet av 2024 har svenskene i underkant av 170.000 testkilometer i en flåte på fem biler, og her svikter den langt rimeligere MG4 totalt.
Det viser seg at det ikke er så billig å kjøpe i det hele tatt. Å kjøre i MG4 endte opp med å koste akkurat det samme som den mye større og mer luksuriøse Mercedes-Benz E200 Avantgarde, som svenskene hadde til testing samtidig.
Selv om Mercedesen kostet 387.000 danske kroner (i Sverige, red.) og MG-en kan fås fra rundt 238.000 kroner.
Testløperen, som tok like lang tid under nøyaktig de samme forholdene, fikk ifølge media ingen fordeler av å velge det rimeligere alternativet. Så MG. Tvert imot fikk kineserne mye flaks for sine koreanske kvaliteter. Eller rettere sagt; mangelen på samme.
Til syvende og sist er imidlertid MGs høye kostnadsnivå direkte knyttet til bilens enormt dårlige annenhåndsverdi. Svenskene mener verditapet er skyhøyt.
Ifølge Vi Bilägares beregninger mister MG-en godt over halvparten av verdien bare det første året. Dette må ses i kontrast til Mercedesen, som i løpet av det første året 'bare' vil ha tapt 19 prosent av nybilprisen.
– Mercedesen har kanskje vært dyr i innkjøp, men sjelden gir en bil så mye for hver investert krone, kommenterer en av Vi Bilägares testpersoner.