Bekreftet – Honda Nissan blir verdens 3. største bilselskap

Honda og Nissan bekrefter i en felles pressemelding med Mitsubishi at de tre bilmerkene går sammen om å bli verdens 3. største bilkonsern.

Nissan og Honda bekrefter at de to bilprodusentene har planer om en fusjon. En avtale kan være på plass innen utgangen av 2026.

Samtaler om en mulig sammenslåing vil foregå i løpet av de neste seks månedene. Mitsubishi, som Nissan allerede eier store deler av, er også en del av planene.

Hvis fusjonen går gjennom, vil det resultere i en ny selskapsstruktur som vil frigjøre Nissan fra Renault. Og hvor Honda forventes å ha en ledende rolle.

Det blir blant annet Honda som får størst kraft i det nye selskapet. Som Honda har lov til å utnevne toppdirektøren.

Det nye selskapet vil ha en estimert verdi på cirka 342 milliarder kroner (50 milliarder dollar, red.) og blir verdens tredje største bilprodusent målt i salgstall, kun overgått av Toyota og Volkswagen-konsernet.

Fusjonen er et ledd i en strategi for å styrke konkurransekraften i et marked preget av økende krav til elektrifisering og nye teknologier. Samarbeidet vil gjøre det mulig for Nissan, Honda og Mitsubishi å dele utviklingskostnader og teknologi innenfor plattformer og drivlinjer.

Den skriver bl.a. nyhetsbyrået AP .

De tre bilprodusentene vil imidlertid fortsatt fungere som uavhengige merker. Det betyr at både Nissan, Honda og Mitsubishi vil beholde sine egne identiteter, modeller og hovedkontor, selv om de i fremtiden vil ha felles teknologi å bygge biler på.

En av fordelene med fusjonen er en felles tilnærming til forskning og utvikling, som skal effektivisere prosesser og redusere kostnader. I tillegg vil én felles leverandørkjede bety at merkevarene kan oppnå milliarder av kroner i besparelser.

En viktig del av planen er å effektivisere porteføljen av kjøretøy, inkludert både bensinbiler, hybridbiler, plug-in hybridbiler og elbiler. Ved å fokusere på felles plattformer håper selskapene å oppnå større fleksibilitet og lavere produksjonskostnader.

Ifølge bransjekilder vil fusjonen også hjelpe Nissan og Honda til å tilpasse seg den økte konkurransen fra nye aktører i bilmarkedet. Og spesielt fra de kinesiske produsentene av elbiler. Samtidig kan det nye selskapet få en sterkere posisjon i markeder som Asia, Europa og Nord-Amerika.

Det kommende halvåret vil være avgjørende for om avtalen kan realiseres. Fusjonen krever godkjenning fra japanske konkurransemyndigheter.

Nissan og Honda har tidligere hatt et begrenset samarbeid. Men sammenslåingen vil representere en betydelig endring i måten de opererer på. Mitsubishi, som allerede er en del av Nissans allianse, kan også få en styrket rolle i den nye konstellasjonen.

Den endelige beslutningen om sammenslåingen ventes senest i midten av 2026. De involverte partene understreker at det fortsatt er mange detaljer som må forhandles om før sammenslåingen kan bli en realitet.

https://www.youtube.com/live/oOzCPaLfSpk?si=VKZeKzu-1QKesJcc


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...