Honda og Nissan bekrefter i en felles pressemelding med Mitsubishi at de tre bilmerkene går sammen om å bli verdens 3. største bilkonsern.
Nissan og Honda bekrefter at de to bilprodusentene har planer om en fusjon. En avtale kan være på plass innen utgangen av 2026.
Samtaler om en mulig sammenslåing vil foregå i løpet av de neste seks månedene. Mitsubishi, som Nissan allerede eier store deler av, er også en del av planene.
Hvis fusjonen går gjennom, vil det resultere i en ny selskapsstruktur som vil frigjøre Nissan fra Renault. Og hvor Honda forventes å ha en ledende rolle.
Det blir blant annet Honda som får størst kraft i det nye selskapet. Som Honda har lov til å utnevne toppdirektøren.
Det nye selskapet vil ha en estimert verdi på cirka 342 milliarder kroner (50 milliarder dollar, red.) og blir verdens tredje største bilprodusent målt i salgstall, kun overgått av Toyota og Volkswagen-konsernet.
Fusjonen er et ledd i en strategi for å styrke konkurransekraften i et marked preget av økende krav til elektrifisering og nye teknologier. Samarbeidet vil gjøre det mulig for Nissan, Honda og Mitsubishi å dele utviklingskostnader og teknologi innenfor plattformer og drivlinjer.
Den skriver bl.a. nyhetsbyrået AP .
De tre bilprodusentene vil imidlertid fortsatt fungere som uavhengige merker. Det betyr at både Nissan, Honda og Mitsubishi vil beholde sine egne identiteter, modeller og hovedkontor, selv om de i fremtiden vil ha felles teknologi å bygge biler på.
En av fordelene med fusjonen er en felles tilnærming til forskning og utvikling, som skal effektivisere prosesser og redusere kostnader. I tillegg vil én felles leverandørkjede bety at merkevarene kan oppnå milliarder av kroner i besparelser.
En viktig del av planen er å effektivisere porteføljen av kjøretøy, inkludert både bensinbiler, hybridbiler, plug-in hybridbiler og elbiler. Ved å fokusere på felles plattformer håper selskapene å oppnå større fleksibilitet og lavere produksjonskostnader.
Ifølge bransjekilder vil fusjonen også hjelpe Nissan og Honda til å tilpasse seg den økte konkurransen fra nye aktører i bilmarkedet. Og spesielt fra de kinesiske produsentene av elbiler. Samtidig kan det nye selskapet få en sterkere posisjon i markeder som Asia, Europa og Nord-Amerika.
Det kommende halvåret vil være avgjørende for om avtalen kan realiseres. Fusjonen krever godkjenning fra japanske konkurransemyndigheter.
Nissan og Honda har tidligere hatt et begrenset samarbeid. Men sammenslåingen vil representere en betydelig endring i måten de opererer på. Mitsubishi, som allerede er en del av Nissans allianse, kan også få en styrket rolle i den nye konstellasjonen.
Den endelige beslutningen om sammenslåingen ventes senest i midten av 2026. De involverte partene understreker at det fortsatt er mange detaljer som må forhandles om før sammenslåingen kan bli en realitet.