HWA Evo er en hyllest til en av de mest legendariske Mercedes-modellene i merkets historie. Men det koster litt. Nรธyaktig 5,3 millioner kroner – hver.
Den tyske tuneren HWA har nettopp publisert de fรธrste bildene av HWA EVO โ en moderne gjenskaping av den ikoniske Mercedes 190 E 2.5-16 EVO II.
Den nye modellen, HWA EVO, markerer selskapets inntog i det sรฅkalte restomod-segmentet, hvor klassiske biler oppdateres med moderne teknologi og design. Det er planlagt รฅ bygge kun 100 eksemplarer, noe som gjรธr bilen ekstremt eksklusiv.
HWA ble grunnlagt i 1998 av Hans Werner Aufrecht, en sentral skikkelse innen motorsport som ogsรฅ var med pรฅ รฅ utvikle den originale EVO II.
Selskapet holder til i Affalterbach rett i nรฆrheten av AMG og har tidligere laget racerbiler som Mercedes CLK-GTR og CLK DTM AMG. HWA EVO bygger pรฅ denne erfaringen og bruker Mercedes 190 (W 201) som grunnlag for deres fรธrste gatebil.
HWA EVO er utstyrt med en 3,0-liters V6-biturbomotor med kumsmรธring, som yter 450 hk og 550 Nm dreiemoment.
For kunder som รธnsker mer kraft under panseret tilbys en oppgradering kalt Affalterbach-pakken, som hever ytelsen til 500 hk og en toppfart pรฅ 300 km/t. Standardversjonen har en elektronisk begrenset toppfart pรฅ 270 km/t.
Prisen for den unike modellen starter pรฅ 849 660 euro inkl. merverdiavgift, som tilsvarer cirka 6,4 millioner kroner. De fรธrste kundene skal etter planen fรฅ bilene sine i 2025. Men interesserte kjรธpere mรฅ handle raskt. De fleste bilene er allerede kjรธpt og betalt av de nye eierne.
Tekniske spesifikasjoner:
- Basismodellen er basert pรฅ Mercedes 190 (W 201)
- 3,0-liters V6 biturbo
- Effekt: 450 hk (500 hk med Affalterbach-pakken)
- Dreiemoment: 550 Nm
- Toppfart: 270 km/t (300 km/t med oppgradering)
- Vekt: 1.360 kg
- Begrenset til 100 eksemplarer
HWA har vรฆrt nรธye med detaljene i EVO-prosjektet. Chassiset er nesten fullstendig ombygd, med 75 prosent av originaldelene erstattet med nyutviklede komponenter.
Noe som dobler kroppens stivhet i forhold til originalen. HWA har ogsรฅ utviklet en helt ny underramme i aluminium til bilen.
Plasseringen av motoren er ogsรฅ optimalisert, da forakselen er flyttet fem centimeter frem for รฅ oppnรฅ bedre balanse og vektfordeling. Alle hestekrefter sendes til bakhjulene gjennom en sekstrinns manuell "dogleg" girkasse.
Interiรธret byr pรฅ en blanding av moderne funksjoner og klassisk design. Funksjoner som vindusdrift og klimaanlegg styres via fysiske knapper for รฅ unngรฅ en overdigitalisert fรธlelse. Hytta inkluderer ogsรฅ Alcantara-dekkede detaljer og en nummerert plate pรฅ girspaken som indikerer bilens plass i det begrensede produksjonsutvalget.
โ HWA EVO er langt mer enn bare en hvilemod. For รฅ realisere visjonen vรฅr har vi investert omfattende ressurser i design, teknologi og leverandรธrsamarbeid, sier Gordian von Schรถning, teknisk direktรธr i HWA, til Bild .
For de som lengter etter en moderne versjon av en klassiker med rรธtter i motorsportens verden, er HWA EVO en sjelden kombinasjon av historie og avansert ingeniรธrkunst. Men med bare 100 eksempler er det en bil som forblir utenfor rekkevidde for de fleste. Dessverre.