4. januar, 2025

Oppusset Mercedes 190 EVO II koster 6,4 millioner kroner. kroner hver

HWA Evo er en hyllest til en av de mest legendariske Mercedes-modellene i merkets historie. Men det koster litt. Nøyaktig 5,3 millioner kroner – hver.

Den tyske tuneren HWA har nettopp publisert de første bildene av HWA EVO – en moderne gjenskaping av den ikoniske Mercedes 190 E 2.5-16 EVO II.

Den nye modellen, HWA EVO, markerer selskapets inntog i det såkalte restomod-segmentet, hvor klassiske biler oppdateres med moderne teknologi og design. Det er planlagt å bygge kun 100 eksemplarer, noe som gjør bilen ekstremt eksklusiv.

HWA ble grunnlagt i 1998 av Hans Werner Aufrecht, en sentral skikkelse innen motorsport som også var med på å utvikle den originale EVO II.

Selskapet holder til i Affalterbach rett i nærheten av AMG og har tidligere laget racerbiler som Mercedes CLK-GTR og CLK DTM AMG. HWA EVO bygger på denne erfaringen og bruker Mercedes 190 (W 201) som grunnlag for deres første gatebil.

HWA EVO er utstyrt med en 3,0-liters V6-biturbomotor med kumsmøring, som yter 450 hk og 550 Nm dreiemoment.

For kunder som ønsker mer kraft under panseret tilbys en oppgradering kalt Affalterbach-pakken, som hever ytelsen til 500 hk og en toppfart på 300 km/t. Standardversjonen har en elektronisk begrenset toppfart på 270 km/t.

Prisen for den unike modellen starter på 849 660 euro inkl. merverdiavgift, som tilsvarer cirka 6,4 millioner kroner. De første kundene skal etter planen få bilene sine i 2025. Men interesserte kjøpere må handle raskt. De fleste bilene er allerede kjøpt og betalt av de nye eierne.

Tekniske spesifikasjoner:

  • Basismodellen er basert på Mercedes 190 (W 201)
  • 3,0-liters V6 biturbo
  • Effekt: 450 hk (500 hk med Affalterbach-pakken)
  • Dreiemoment: 550 Nm
  • Toppfart: 270 km/t (300 km/t med oppgradering)
  • Vekt: 1.360 kg
  • Begrenset til 100 eksemplarer

HWA har vært nøye med detaljene i EVO-prosjektet. Chassiset er nesten fullstendig ombygd, med 75 prosent av originaldelene erstattet med nyutviklede komponenter.

Noe som dobler kroppens stivhet i forhold til originalen. HWA har også utviklet en helt ny underramme i aluminium til bilen.

Plasseringen av motoren er også optimalisert, da forakselen er flyttet fem centimeter frem for å oppnå bedre balanse og vektfordeling. Alle hestekrefter sendes til bakhjulene gjennom en sekstrinns manuell "dogleg" girkasse.

Genfodt Mercedes 190 EVO II koster 6,4 mio. kroner stykket
Kreditt: HWA GmbH

Interiøret byr på en blanding av moderne funksjoner og klassisk design. Funksjoner som vindusdrift og klimaanlegg styres via fysiske knapper for å unngå en overdigitalisert følelse. Hytta inkluderer også Alcantara-dekkede detaljer og en nummerert plate på girspaken som indikerer bilens plass i det begrensede produksjonsutvalget.

– HWA EVO er langt mer enn bare en hvilemod. For å realisere visjonen vår har vi investert omfattende ressurser i design, teknologi og leverandørsamarbeid, sier Gordian von Schöning, teknisk direktør i HWA, til Bild .

For de som lengter etter en moderne versjon av en klassiker med røtter i motorsportens verden, er HWA EVO en sjelden kombinasjon av historie og avansert ingeniørkunst. Men med bare 100 eksempler er det en bil som forblir utenfor rekkevidde for de fleste. Dessverre.

https://youtu.be/TJQ81Gvqx8Y?si=uMtd7JmFBooIFqsc

Latest

Don't miss

Tesla bekrefter – Cybertruck er registrert i Europa

Det burde egentlig ikke være mulig. Men nå bekrefter...

Fyll bilen nå – bensin og diesel blir dyrere 1. januar

Hvis du vil spare penger på drivstoff, er det...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil...

Dodge Charger kommer til Europa som en bensinbil

Ting skjer på Stellantis. Dodge beholder både den store...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Derfor falt salget til Tesla for første gang på 10 år

For første gang på mer enn 10 år har Teslas totale salg falt. Det viser bilmerkets egne tall. Nedgangen er imidlertid marginal. For første...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det kommer til bensinprisen. Selv om EU har skjerpet utslippskravene, er bensinen nå billigere. I en...

Den konkursrammede bilgiganten har tapt 40 milliarder på ett år

Den konkursrammede svenske batterigiganten kom ut av 2024 med et gigantisk underskudd. 40 milliarder danske kroner mangler i regnskapet. Den svenske batterigiganten Northvolt endte...

Det er derfor 14.000 klassiske biler ruster bort på flyplassen

På en flyplass som tidligere huset British Air Force RAF ruster opptil 14 000 klassiske biler bort. Bilene kasseres for 10.000 kr. stykket. I...

Anna fikk hatpost fordi Teslaen brant opp

Anna Persson har bevis på at en korbod har brent opp. Men hun har aldri blitt satt ned av hat, som da Teslaen hennes...

Blitsen fra fotobilen – overleverte til og med bilen til politiet

En 31 år gammel mann fikk den verst tenkelige starten på året da han passet på en fotobil i Nykøbing Falster onsdag morgen klokken...

20 år gammel Golf koster like mye som 2 nye

Innvendig er det en gammel Volkswagen Golf. Faktisk har den nå mer enn 20 år bak seg. Men det er ikke en hvilken som...

Diesel Golf fra 1977 slo toppmoderne elbil i ny test

Den ville kostet over en million kroner om den kunne kjøpes i Danmark. En topp moderne elbil kan likevel ikke holde tritt med en...

Bilist mistet 250 kilo hasj midt på motorveien

En sjåfør i en pick-up kom galt av da han slapp hele 250 kilo hasj midt på motorveien fordi han kolliderte med en annen...

Å satse på elbiler gjør oss avhengige av Kina, sier BMW

BMWs toppsjef Oliver Zipse har advart om at bilindustrien vil gjøre seg avhengig av Kina dersom bilmerkene utelukkende fokuserer på elbiler. BMWs administrerende direktør,...

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...