25. april, 2025

Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italia, er stille igjen. Denne gangen utvides produksjonstoppen til slutten av januar.

Bilprodusenten Stellantis har nok en gang besluttet å forlenge produksjonsstansen ved deres Mirafiori-fabrikk i Italia.

Fabrikken, som blant annet produserer Fiat 500e og biler fra luksusmerket Maserati, har vært preget av en lang periode med sviktende salgstall og ustabil etterspørsel.

I september ble den første produksjonsstansen for Fiat 500e annonsert og varte i fire uker. Deretter ble pausen forlenget, først til slutten av oktober og deretter ut i november.

Selv om produksjonen ble gjenopptatt en kort stund, ble samlebåndene igjen stoppet 2. desember. Senest var planen at arbeidet skulle starte igjen 6. januar. Men det er nå utsatt til minst 20. januar.

Den fortsatte produksjonsstansen rammer ikke bare Fiat, men også Maserati, som produserer biler på samme fabrikk.

Maserati har hatt problemer med å finne fotfeste i enkelte markeder som USA og Kina, noe som har ført til lavere etterspørsel. Fabrikken står derfor stille for begge merkene i perioden.

Spesielt Fiat har opplevd utfordringer i Europa, hvor deres markedsandel har falt betydelig de siste årene.

Elbilen Fiat 500e, som skulle øke salget, har ikke levd opp til forventningene. Utviklingen av en ny hybridversjon av Fiat 500 er i gang, men den forventes ikke å være klar før rundt 2025 eller senere.

Maserati står overfor lignende problemer. Til tross for flere forsøk på å relansere merket med nye modeller, har ikke salget vært tilstrekkelig til å dekke de høye utviklingskostnadene knyttet til å produsere biler i premiumsegmentet.

Fabrikkens utfordringer reflekterer en bredere trend i bilindustrien, hvor konkurransen om å levere avanserte teknologier til lavere priser legger press på spesielt de mindre aktørene.

Stellantis har tidligere forsøkt å redusere kostnadene ved å dele teknologi og komponenter på tvers av sine mange bilmerker.

Denne strategien har vist seg effektiv i prisfølsomme segmenter. Men den kan også ramme de dyrere merkene som Maserati i nakken. Her setter ikke kundene pris på å kunne finne de samme bryterne og andre deler i en Fiat 500.

Fremtiden til fabrikken i Mirafiori og merkene som produseres her er fortsatt usikker av samme grunn.

Med økende konkurranse og press på både elbiler og luksusbiler, ser Stellantis ut til å møte store utfordringer i årene som kommer. Selv om toppdirektøren nettopp har fått sparken. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres...

Et annet land hever fartsgrensen på motorveien

Tsjekkia vil heve fartsgrensen på motorveier til 150 km/t...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og...

Max Verstappen tilbød 2 milliarder kroner for å gå av

Koblingen mellom Aston Martin og Max Verstappen er historien...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...