Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italia, er stille igjen. Denne gangen utvides produksjonstoppen til slutten av januar.

Bilprodusenten Stellantis har nok en gang besluttet å forlenge produksjonsstansen ved deres Mirafiori-fabrikk i Italia.

Fabrikken, som blant annet produserer Fiat 500e og biler fra luksusmerket Maserati, har vært preget av en lang periode med sviktende salgstall og ustabil etterspørsel.

I september ble den første produksjonsstansen for Fiat 500e annonsert og varte i fire uker. Deretter ble pausen forlenget, først til slutten av oktober og deretter ut i november.

Selv om produksjonen ble gjenopptatt en kort stund, ble samlebåndene igjen stoppet 2. desember. Senest var planen at arbeidet skulle starte igjen 6. januar. Men det er nå utsatt til minst 20. januar.

Den fortsatte produksjonsstansen rammer ikke bare Fiat, men også Maserati, som produserer biler på samme fabrikk.

Maserati har hatt problemer med å finne fotfeste i enkelte markeder som USA og Kina, noe som har ført til lavere etterspørsel. Fabrikken står derfor stille for begge merkene i perioden.

Spesielt Fiat har opplevd utfordringer i Europa, hvor deres markedsandel har falt betydelig de siste årene.

Elbilen Fiat 500e, som skulle øke salget, har ikke levd opp til forventningene. Utviklingen av en ny hybridversjon av Fiat 500 er i gang, men den forventes ikke å være klar før rundt 2025 eller senere.

Maserati står overfor lignende problemer. Til tross for flere forsøk på å relansere merket med nye modeller, har ikke salget vært tilstrekkelig til å dekke de høye utviklingskostnadene knyttet til å produsere biler i premiumsegmentet.

Fabrikkens utfordringer reflekterer en bredere trend i bilindustrien, hvor konkurransen om å levere avanserte teknologier til lavere priser legger press på spesielt de mindre aktørene.

Stellantis har tidligere forsøkt å redusere kostnadene ved å dele teknologi og komponenter på tvers av sine mange bilmerker.

Denne strategien har vist seg effektiv i prisfølsomme segmenter. Men den kan også ramme de dyrere merkene som Maserati i nakken. Her setter ikke kundene pris på å kunne finne de samme bryterne og andre deler i en Fiat 500.

Fremtiden til fabrikken i Mirafiori og merkene som produseres her er fortsatt usikker av samme grunn.

Med økende konkurranse og press på både elbiler og luksusbiler, ser Stellantis ut til å møte store utfordringer i årene som kommer. Selv om toppdirektøren nettopp har fått sparken. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...